Uitdaging
Muziek maken is niet alleen leuk, het heeft ook een waanzinnig positief effect op de intelligentie, sociale vaardigheden en creativiteit van kinderen. Om kinderen een podium te geven waar zij hun talent kunnen ontwikkelen en anderen met dezelfde passie kunnen ontmoeten, organiseert het Prinses Christina Concours (PCC) elk jaar ‘De Muziekwedstrijd’. PCC heeft INFO gevraagd een nieuwe mobiele applicatie te ontwikkelen voor De Muziekwedstrijd 2020. Via de app kunnen deelnemers een korte video van hun optreden uploaden, andere inzendingen bekijken en stemmen. De app is niet alleen een middel om jaarlijks De Muziekwedstrijd te faciliteren, maar tevens een platform waarop aanstormend muzikaal talent kan worden ontdekt en begeleid gedurende het hele jaar.


Onze oplossing
Voor het bepalen van de doelstellingen van dit project zijn we teruggaan naar de kern: wat betekent het maken van muziek in hedendaagse context? Het draait om creativiteit! Het doel van dit project is het stimuleren van muzikale creativiteit onder kinderen. De nieuwe app moet het mogelijk maken om op een aantrekkelijke en laagdrempelige manier aan De Muziekwedstrijd mee te doen. Net zo gemakkelijk als het maken van een filmpje via TikTok of Instagram.
Vanuit technisch perspectief was de vraag vanuit het Prinses Christina Concours om een native app te realiseren. Na onderzoek bleek een progressive web app (PWA) beter te passen. De doelgroep ervaart namelijk, in deze context, een App Store als een drempel en een PWA kan naadloos geïntegreerd worden met de website. Om kinderen te laten zien dat hun optreden om meer draait dan alleen het beheersen van een muziekinstrument of hun stem, hebben we een gamification component geïntroduceerd in de nieuwe app: ‘de challenge’. Deelnemers kunnen één of meerdere uitdagingen aangaan waarmee ze hun optreden verrijken.

Geïnspireerd door bestaande stijlelementen zoals logo, typografie en kleur, hebben we een geheel nieuw design, inclusief iconen en animaties, gerealiseerd dat kinderen met uiteenlopende leeftijden aanspreekt, maar ook hun ouders en muziekdocenten. In een viertal sprints van twee weken hebben we een compleet nieuwe frontend gerealiseerd die naadloos aansluit op de backend die een partner heeft gerealiseerd (viaVictor). Door het nieuwe ontwerp en het toevoegen van het gamification component is deelname aan de wedstrijd nu nog leuker en laagdrempeliger, terwijl menselijke interactie wordt gestimuleerd.
Resultaten
Aan het woord

Samenwerken met INFO betekent dat jouw productwensen centraal komen te staan. Het hele proces voor de ontwikkeling van onze nieuwe app voor De Muziekwedstrijd werd heel transparant vormgegeven, zowel qua inhoud als qua communicatieproces en financiële kaders. Met wederzijds commitment stond er binnen een zeer korte periode een prachtig nieuw product dat robuust is en ons een platform voor de toekomst geeft.