De Digitale Transformatie van Voetbal International

By 8 juli 2019Geen categorie

De Digitale Transformatie van Voetbal International

Author:

Profile image

Remmert Stipdonk

CEO
Read more by Remmert Stipdonk

In de podcast Innovative Leaders by INFO bespreekt Voetbal International hoofdredacteur Pieter Zwart de toegevoegde waarde van het door hem geïntroduceerde VI PRO, hoe het de bedrijfscultuur van Voetbal International veranderde en het magazine toekomstbestendig maakte, wat-als-scenario’s en zijn persoonlijke drijfveren.

Deze podcast is ook beschikbaar op Spotify en Apple Podcast

Al meer dan 50 jaar een begrip

Voetbal International (VI) is een voetbalmagazine dat al sinds 1965 voetbalfans door het (inter)nationale voetbal loodst. Of het nu gaat om de aanvalstechniek van Shanice van de Sanden, de hoogte van het transferbedrag van João Félix of de linkerknie van Jerold Pormes, het weekblad bespreekt Nederlands en internationaal voetbal door middel van analyses, reportages, interviews en achtergrondverhalen. Sinds ongeveer twee jaar wordt het magazine online ondersteund door een innovatief en digitaal platform, VI PRO.

 

Kluitjesvoetbal

Volgens Zwart voegt VI PRO waarde toe aan de voetbalbeleving, zoals een gids in een museum waarde toe kan voegen aan een schilderij: “zo kunnen jij en je buurman naar dezelfde wedstrijd kijken en er toch andere dingen in zien”. Hij geeft ook aan dat het brengen van voetbalnieuws “een soort kluitjesvoetbal” is geworden, waarbij iedereen vecht om de publicatie van hetzelfde stukje nieuws. Daarom was focus bij VI heel belangrijk, want – zo stelt Zwart met een toch wel Cruyfiaanse uitspraak – “als je op twee paarden blijft gokken, ben je continue aan het verliezen”. VI PRO concurreert dan ook niet meer op snelheid, maar vertelt het verhaal achter het voetbal. Dit sluit aan op VI’s oorspronkelijke propositie om context en duiding te bieden bij de stroom voetbalnieuws die dagelijks wordt gepubliceerd en maakt het mogelijk dat in de 21e eeuw te blijven doen.

“Als je op twee paarden blijft gokken, ben je continue aan het verliezen”

Multidisciplinaire teams & data gedreven

Met de komst van VI PRO werden ook de multidisciplinaire teams geïntroduceerd en werd data gedreven werken steeds belangrijker. Door deze twee (relatief) nieuwe aspecten te combineren met traditioneel redactiewerk wist Pieter Zwart een nieuwe bedrijfscultuur te bewerkstelligen die beter paste in het huidige, digitale tijdperk en bereikte VI nieuwe hoogtes. Zo werkt de redactie nu niet alleen sneller, maar ook efficiënter en worden de verzamelde data gebruikt voor zowel de voetbalanalyses als de bedrijfsvoering.

Bron: Data Driven Visual Perfomance Analysis in Soccer (2018)

 

Wat als je vandaag zou starten?

Met 10.000 VI PRO abonnees en de gestage stijging in het aantal artikelen dat via dit digitale platform gelezen wordt, is PRO een innovatief succes te noemen. Maar wat kunnen bedrijven die bezig zijn met innovatie doen om eenzelfde soort succes te boeken? Pieter Zwarts gouden tip voor dit soort bedrijven is om bij zichzelf na te gaan hoe ze het aan zouden pakken als ze hun bedrijf vandaag startte met de middelen die ze vandaag tot hun beschikking hebben. Niet achterom kijken, maar vooruit!

“Over 5 jaar is VI een toekomstbestendig voetbalmerk is wat voor steeds meer voetballiefhebbers dagelijks duiding en context bij het voetbalnieuws kan bieden” 

Zo hebben we het altijd gedaan

Doordat Zwart relatief jong is (26), heeft hij niks met uitspraken als “zo hebben we het altijd gedaan”. Bovendien is hij van een generatie die niet klakkeloos dingen aanneemt alleen maar omdat ze afkomstig zijn van een meerdere, hij is een onafhankelijke denker. Dit zijn op zichzelf al C-level-waardige competenties, maar Zwart vult deze aan met drie persoonlijke drijfveren die hem wat ons betreft een echte Next Gen Leader maken:

  • de drang om écht te begrijpen hoe iets werkt
  • kennis toegankelijk maken voor iedereen
  • dingen doen waar niemand anders in gelooft

Wie coacht de coach?

Naar aanleiding van gesprekken die Zwart had met verschillende voetbalcoaches waarin de vraag “wie coacht de coach?” vaak terugkwam, heeft hij ook een coach in de arm genomen. Deze coach hielp hem tijdens zijn eerste maanden als hoofdredacteur bij het stellen van prioriteiten en om de verschillende doelen vorm te geven. Hierdoor weet Zwart heel goed waar hij heen wil: “over 5 jaar is VI een toekomstbestendig voetbalmerk is wat voor steeds meer voetballiefhebbers dagelijks duiding en context bij het voetbalnieuws kan bieden”.

Wil je meer weten over VI PRO of Pieter Zwart, luister dan hier naar de podcast of bekijk de case.

Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat hieronder je naam en email achter

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief voor meer INFO over ons werk, onze mensen en onze passie.