‘Early Adopters’ van Mobility-as-a-Service (MaaS)

By 15 november 2019Geen categorie

‘Early Adopters’ van Mobility-as-a-Service (MaaS)

Author:

Profile image

Remmert Stipdonk

CEO
Read more by Remmert Stipdonk

De meest kansrijke groepen voor het gebruik van Mobility-as-a-Service (MaaS) zijn jongeren, mensen uit hogere sociaaleconomische klassen, mensen met meerdere vliegreizen per jaar en frequente gebruikers van het openbaar vervoer. Ook mensen die regelmatige recreatieve uitstapjes maken, zoals een bezoek aan café en restaurant of een dagje uit, blijken kansrijk. Dit en meer volgt uit een studie uitgevoerd door het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM).

Afgelopen jaar deed het KiM onderzoek naar de meest kansrijke groepen voor het gebruik van Mobility-as-a-Service (MaaS). In dit blog delen we de samenvatting van de pubicatie “Kansrijke groepen voor MaaS” van de Auteurs: Toon Zijlstra, Anne Durand, Sascha Hoogendoorn-Lanser en Lucas Harms.

 

Wat is Mobility-as-a-service (MaaS)?

Mobility-as-a-Service (MaaS) gaat om het zoeken, boeken en betalen van reizen via één digitaal platform bij diverse aanbieders. Binnen dit platform komen niet alleen aanbieders samen, maar ook verschillende vervoerswijzen. Zo wordt het eenvoudiger om vervoerswijzen met elkaar te vergelijken, op aspecten zoals reistijd, kosten, comfort of milieudruk. In het verlengde van deze definitie zijn MaaS-gebruikers personen die de MaaS-applicatie meermalen succesvol hanteren om diverse reizen bij verschillende aanbieders en verschillende modaliteiten te regelen.

 

Onderzoek: kansrijke groepen voor MaaS

Het concept Mobility-as-a-Service (MaaS) heeft de laatste jaren snel aan populariteit gewonnen. In het huidige dynamische speelveld zijn er echter nog veel onzekerheden over het onderwerp. Om die reden deed het KiM onder andere onderzoek naar de groepen in de samenleving die het meest kansrijk zijn om MaaS te omarmen. Omdat we te maken hebben met een dienst die nog in de steigers staat, is dat geen eenvoudige opgave. Daarom is de belangstelling getoetst op basis van de belangrijkste eigenschappen van MaaS. Deze zijn uitgedrukt in een set van vier indicatoren in de zogenaamde ‘MaaS Potentie Index’.

  1. Technofiel: gebruik van en belangstelling voor innovatieve digitale technologie;
  2. Huren of delen: gebruik van of interesse in huren of delen van mobiliteit;
  3. Multimodaal: de behoefte aan multimodaal reizen;
  4. Reisinformatie: de behoefte aan volledige en actuele reisinformatie.

MaaS Potentie Index

Op basis van het onderzoek zijn dit de meest opvallende uitkomsten:

1. Nederlanders zijn tech-savvy
Op basis van het onderzoek blijkt dat we aardig ‘technofiel’ zijn. 96% maakt gebruik van internet, 90% bezit een smartphone en 2/3 van de Nederlanders gebruikt deze voor het zoeken, boeken en betalen van producten en diensten.

2. Bereidheid tot delen is laag
Zijn ‘tech-savvy’ Nederlanders ook bereid om te huren of delen? Dat valt volgens de onderzoeksresultaten erg tegen. Voor meer dan 60% is een leven zonder eigen auto ondenkbaar en slechts 6% geeft aan een deelauto te willen proberen.

Ride sharing onderzoek

3. Multimodale mind-set
Met onze multimodale mind-set is het beter gesteld. 46% van de Nederlanders vindt het niet erg om meerdere vervoermiddelen tijdens een reis te combineren en 37% staat ervoor open om nieuwe manieren van reizen te proberen. Op basis van deze inzichten kunnen we voorzichtig concluderen dat veel mensen hun vervoerswijze afwisselen en niet voor alle activiteiten hetzelfde vervoermiddel kiezen.

4. Behoefte aan reisinformatie is groot, maar niet bereid om te betalen.
Als we kijken naar de behoefte aan volledige en actuele reisinformatie zou 48% een app gebruiken als die een overzicht zou bieden van de beschikbare reismogelijkheden. Het aandeel dat bereid is te betalen voor persoonlijke of nauwkeurige informatie blijft echter steken onder de 10 procent. Niet gek, als je kijkt naar de gratis informatie die al beschikbaar is via bestaande reis-apps.

 

Early adopters van MaaS in Nederland

Het profiel van de ultieme MaaS gebruiker is volgens het onderzoek: Een jonge, actieve en reislustige stedeling met veel openbaar vervoergebruik, hoog inkomen en opleidingsniveau en een bovengemiddelde bezorgdheid t.a.v. het milieu.Al met al lijken de meest kansrijke groepen vooral te bestaan uit mensen met een hypermobiele leefstijl. Geen vreemde doelgroep voor een applicatie die het maken van verplaatsingen faciliteert.

Zoals je je kunt voorstellen zijn er niet veel Nederlanders die aan al deze kenmerken voldoen; het profiel van de kansrijke groepen wijkt af van de grotere massa. Het reisgedrag van de eerste MaaS gebruikers is volgens het KiM daarom niet representatief voor het reisgedrag van de groepen die eventueel later in MaaS instappen. Zorgvuldigheid is geboden bij de eerste evaluaties van MaaS in de praktijk. Om andere groepen, dan de meest kansrijke groepen, in een vroeg stadium te bereiken zijn extra inspanningen, extra diensten of flankerende maatregelen noodzakelijk.

Meer lezen over de meest kansrijke groepen voor MaaS? Lees hier de volledige publicatie van het KiM. 

 

27 november 2019: Mobility ontbijtsessie INFO

Elk kwartaal organiseert INFO een ontbijtsessie waarin we de toekomst van mobiliteit bespreken en ontdekken. Op 27 november 2019 komen we bij elkaar om te praten over de adoptie van innovatieve mobiliteitsoplossingen zoals MaaS. Toon Zijlstra, Senior Wetenschappelijk Onderzoeker bij Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) vertelt tijdens deze ontbijtsessie vanuit een wetenschappelijk oogpunt over innovaties en de veranderingen in ons reisgedrag. Hij komt met concrete voorbeelden die in het verleden wel, of juist niet tot gedragsverandering hebben geleid. Vervolgens gaan we samen in een interactieve workshop op zoek naar oplossingen die bijdragen aan de adoptie van nieuwe vormen van mobiliteit.

Wil je bij deze of de volgende ontbijtsessie aanwezig zijn? Mail naar syra@info.nl en laat weten waarom je graag zou willen aanschuiven.

Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat hieronder je naam en email achter

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand artikelen en blogs over innovatie en onze podcast.