Hoe Greenwheels de leefbaarheid van steden verbetert

By 31 juli 2019Geen categorie

Hoe Greenwheels de leefbaarheid van steden verbetert

Author:

Profile image

Remmert Stipdonk

CEO
Read more by Remmert Stipdonk

Inmiddels zijn de iconische rode auto’s van Greenwheels al bijna niet meer uit het straatbeeld weg te denken. Dat was in 1995, toen Greenwheels begon, wel anders. Toen bestond “de vloot” nog uit drie tweedehands auto’s en werd het gerund door twee Rotterdamse studenten, Jan en Gijs.

In 2015 werd Greenwheels overgenomen door Pon en Volkswagen Financial Services (VFS), en kwamen Managing Director Andrew Berkhout en Alexander Hinz aan het roer. Nu, vierenhalf jaar later, beslaat de vloot (geen aanhalingstekens dit keer) uit 3300 wagens: 1800 op straat, 800 bij bedrijven en 700 in Duitsland. Nu was Greenwheels altijd al een toonaangevende speler in de markt, maar onder het bewind van Berkhout en Hinz is deze status extra kracht bijgezet. In de podcast Innovative Leaders by INFO vertelt Berkhout o.a. over leefbaarheid, Mobility as a Service (MaaS), innovatie, leiderschap en hoe de Rotterdamse “niet lullen, maar poetsen”-mentaliteit Greenwheels tot grote hoogtes stuwde.

Deze podcast is ook beschikbaar op Spotify en Apple Podcast

 

Een auto voor iedereen

Toen Berkhout in 2015 startte, is hij begonnen met stilstaan. “Even bedenken wie we zijn,” zoals hij het zelf zegt. Ze gingen na hoe ze gepercipieerd werden door hun klanten, maar ook vooral door niet-klanten. Daarnaast bedachten ze hoe ze de toekomst in wilden gaan en hoe ze zich wilden positioneren in de markt. De conclusie was dat ze “een auto voor iedereen” wilden zijn. Een klap in het gezicht van communicatiegoeroes die meteen riepen dat ze dan dus een auto voor niemand zouden zijn.

Met “een auto voor iedereen” bedoelt Berkhout echter vooral dat hij Greenwheels laagdrempeliger wil maken. Waar je bijvoorbeeld eerst 25 moest zijn, is die leeftijd nu verlaagd naar 18 en in plaats van een vast abonnement kan men nu ook eenmalig gebruik maken van de service. Alles om meer auto’s op de weg te krijgen, want meer deelauto’s betekent minder eigen auto’s en meer ruimte: “We doen alles wat we doen om steden leefbaar te maken. We willen auto’s van de straat halen om ruimte te maken voor leuke dingen.”

 

“We zijn in het leven om auto’s van de straat te halen, niet om auto’s op straat te plaatsen.”

Blij met concurrentie

In 1995 had Greenwheels niet veel concurrentie. Dat is nu wel anders, maar dat juicht Berkhout juist toe: “Het klinkt misschien gek, maar ik ben er ontzettend blij mee. Het is nog steeds een jonge markt en daarom zie ik vooral redenen voor samenwerking en mogelijkheden om gezamenlijk de markt op te voeden.” Nederland telt op het moment 90.000 autodelers, dus er valt nog genoeg terrein te winnen.

 

De Spotify-oplossing

Mobility as a Service (MaaS) zat er al een aantal jaar aan te komen, maar er zijn vandaag de dag steeds meer mogelijkheden om al je mobiliteit tussen A en B te plannen. Waar staat Greenwheels in dat proces van mobiliteiten aan elkaar verbinden en welke rol spelen zij in deze trend? “We volgen al een aantal jaar de strategie om ons concept meer open te stellen en auto’s beschikbaar te maken voor iedereen die ze nodig heeft. Dit doen we bijvoorbeeld al jaren met de NS-Business Card. Of het MaaS of iets anders is, maakt ons niet uit. We willen de beste deelaanbieder op welk platform dan ook zijn.”

Volgens Berkhout wordt er vooral veel gesproken over MaaS, maar wordt er nog niet zoveel mee gedaan. Dat is slechts een kwestie van tijd: “Vroeger leurde ik met mijn harde schijf onder mijn arm om muziek bij vriendjes te downloaden. Toen kwam Spotify ineens met een oplossing die dat totaal overbodig maakte. Die Spotify-oplossing hebben we nog niet voor multimodaal reizen. Wij leveren daar een bijdrage in door ons platform zo open mogelijk te maken.”

 

Bron: Autodelen.info

Elektrisch rijden

Leefbaarheid (in de stad) is een belangrijk thema binnen Greenwheels. Elektrische auto’s passen door het gebrek aan uitlaatgassen goed in dat plaatje en hoewel meerdere zakelijke auto’s van Greenwheels elektrisch zijn, rijden er toch maar twee particuliere elektrische Greenwheels-auto’s rond in Nederland. “We hebben in 2010 een proef gedaan in de vier grote steden. Aan die paar auto’s waren we evenveel operationele kosten kwijt dan aan de rest van onze vloot,” aldus Berkhout. Hij wijt dat aan het feit dat de consument op dat moment nog niet klaar was voor de elektrische auto en dat er nog veel angst en onbegrip was. Dat is nu beter, maar de elektrische auto is volgens Berkhout “nog steeds een suboptimaal product dat de user cases nog niet dekt”. Dit weerhoudt hem er overigens niet van om toch weer een test in Amsterdam te doen, al wordt die bemoeilijkt door het schrijnende tekort aan parkeerplekken waar de hoofdstad anno 2019 mee te kampen heeft.

Berkhout houdt zich vast aan zijn drang om leefbaarheid in de steden vergroten: “Met elke auto die wij op straat plaatsen, verdwijnen er elf. Daar zijn we ongelooflijk trots op. We maken ruimte vrij in steeds drukker wordende steden. Daarbij rijden onze klanten minder kilometers en reizen ze meer met de trein en de fiets waardoor ze minder CO2 uitstoten. Je kunt wel nagaan wat de impact daarvan op grote steden is.”

Geen groei is ook groei

“We zijn in het leven om auto’s van de straat te halen, niet om auto’s op straat te plaatsen.” Een bijzondere uitspraak van een bedrijf dat afhankelijk is van de opbrengsten van het aantal Greenwheels-auto’s op straat. Berkhout licht toe: “We plaatsen pas een auto op straat als het zinvol is. Daarom hebben we de afgelopen twee jaar elk jaar honderd auto’s geplaatst. Dat zou misschien vier keer zoveel zijn geweest als we de volledige medewerking van de gemeentes hadden gehad.” En hoewel de groei in het aantal auto’s met 5% wat achterblijft, neemt het aantal gebruikers enorm toe: 43% in 2017 en 50% in 2018. Greenwheels groeit nog sneller op de zakelijke markt, waar Berkhout leefbaarheid bij werkgevers mee wil creëren: “Werknemers hebben dan geen leaseauto meer, maar een mobiliteitskaart.”

 

“We doen alles wat we doen om steden leefbaar te maken. We willen auto’s van de straat halen om ruimte te maken voor leuke dingen.”

Te snel voor Google

Met alle innovaties op het gebied van autonoom rijden houdt Berkhout zich nog niet zoveel bezig: “We doen heus wel experimentjes enzo, maar dat is iets waar ik mijn collega’s nog niet teveel mee lastig wil vallen.” Hoewel Berkhout gelooft in een toekomst waarin autonoom rijden de norm is en er veel minder auto’s nodig zijn om dezelfde verplaatsingen mogelijk te maken, richt hij zijn pijlen nu vooral op slimme speakers.

“Wij wilden het mogelijk maken om via Google Assistant een auto te kunnen reserveren met je stem. Dat is allemaal al gemaakt en ready to go, maar de manier waarop we dat van plan waren ging nog iets te snel voor Google,” lacht Berkhout. “Ik wil gewoon dat iemand kan zeggen ‘Hey Greenwheels, ik wil een auto huren’, maar dat is slechts een kwestie van tijd.”

Naast spraakgestuurd autodelen hebben Berkhout en zijn team nog veel meer ideeën: “Ik voel me bij elke sprint als een kind in een snoepwinkel, er zitten zoveel gave ideeën in de backlog! Maar ik kan niet alles in één keer kopen. De afgelopen jaren hebben we dan ook wat gave dingen moeten laten liggen ten behoeve van dingen die op dat moment meer zinvol waren en dat is ok.”

 

Niet lullen, maar poetsen

No man is an island en dat weet Berkhout maar al te goed. “Het gaat erom wat het bedrijf weet en wat de medewerkers weten. Die hebben daar tenslotte met zoveel passie, bloed, zweet, tranen en die Rotterdamse niet-lullen-maar-poetsen-mentaliteit aan gewerkt. Ze hebben ontzettend veel ideeën over wat beter kan en anders moet.” Hij heeft – zoals zoveel NextGen leaders van zijn generatie – een atmosfeer weten te creëren waarin werknemers zich veilig voelen om met eigen inbreng te komen en waarin ze fouten mogen maken, want, zo stelt hij, “alleen dan voelt een medewerker zich gedekt om grenzen op te zoeken”. Ook al vindt hij het soms moeilijk om los te laten heeft hij leren vertrouwen op de kunde van zijn mensen.

 

Samenwerking & hiërarchie

Ook leidinggeven doet Berkhout niet alleen. Samen met Vice-Managing Director Alexander Hinz is hij verantwoordelijk voor het dagelijks reilen en zeilen van de organisatie. Ondanks dat ze hun werkzaamheden hebben opgesplitst (“Ik doe de voorkant en Alex de achterkant.”) bemoeien ze zich constant met elkaars werk: “We vullen elkaar aan en hebben elkaar nodig om die groei mogelijk te maken. Ik kan me niet voorstellen om het zonder hem te doen.”
Toen Berkhout en Hinz net begonnen was Greenwheels een nog plattere organisatie dan het nu is. Berkhout: “We hebben een managementlaag toegevoegd, zodat we minder ad hoc zouden bewegen en planmatig de toekomst in konden gaan.” Het bedrijf wordt nu decentraal aangestuurd. Zoals Berkhout zelf zegt: “We nemen geen slimme mensen aan om ze te vertellen wat ze moeten doen. Zij vertellen ons wat wij moeten doen.”

Toekomst

Desgevraagd geeft Berkhout aan dat hij de komende jaren graag bij Greenwheels blijft. Voor zijn gevoel staat hij nog maar aan het begin: “Het voelt alsof het nu pas gaat beginnen. Heel eerlijk, er is veel veranderd de afgelopen jaren, maar dat waren ook vrij basic dingen, zoals nieuwe auto’s en techniek. We hebben nu pas de ingrediënten om een mooi recept te maken. We willen nog laagdrempeliger worden, nieuwe proposities toevoegen en nieuwe ideeën naar de markt brengen.”
Op de korte termijn betekent dit het parkeerprobleem in Amsterdam oplossen en verder experimenteren met voice commands. Op de lange termijn wil Berkhout graag zijn positie als marktleider behouden, nieuwe locaties toevoegen en onderdeel worden van een MaaS- of ander platform. Wat hij echter vooral wil, is dat Greenwheels een gedragsverandering teweeg heeft gebracht bij de consument en dat iedereen bewust met rijden omgaat. Hij heeft zichzelf daar een termijn van vijf jaar voor gesteld. “Moet lukken,” besluit hij.

 

Als je meer wil weten over Greenwheels of Andrew Berkhout, luister dan hier naar de podcast Innovative Leaders by INFO of bekijk de Greenwheels case.

Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat hieronder je naam en email achter

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand artikelen en blogs over innovatie en onze podcast.