Holistische innovatie is nu urgenter dan ooit
Some people say, “Give the customers what they want.” But that’s not my approach. Our job is to figure out what they’re going to want before they do. I think Henry Ford once said, “If I’d asked customers what they wanted, they would have told me, ‘A faster horse!'” People don’t know what they want until you show it to them. That’s why I never rely on market research. Our task is to read things that are not yet on the page.” – Steve Jobs
Maak het verschil voor mensen
Er zijn talloze manieren waarop holistische innovatie kan bijdragen aan een betere toekomst voor de aarde en zijn inwoners. Denk bijvoorbeeld aan end-to-end-oplossingen, zoals Mobility as a Service (MaaS). Wie de status quo uitdaagt en nieuwe oplossingen bedenkt voor huidige uitdagingen, draagt bij aan het geluk en welzijn van mensen.
Iedereen is zich ervan bewust dat innovatie noodzakelijk is, maar toch gaat het nog niet zo snel als verlangd. Dat komt door begrijpelijke redenen, zoals reguleringen, legacy-vraagstukken en verandermanagement waar iedereen aan moet wennen. We worden daar samen steeds beter in en weten elkaar steeds beter te vinden. Tevens constateer ik dat onder druk alles vloeibaar wordt. We zijn ons er namelijk van bewust dat holistische innovatie, op basis van oplossingen, uiteindelijk het verschil maakt in het leven van mensen.
Samen vernieuwen, oplossingen worden integraal
Innovatie is volgens mij een “state of mind”. Ik heb bedrijven mogen helpen vernieuwen en ben actief (geweest) als ondernemer en “intrapreneur”. In die hoedanigheid heb ik gezien dat innovatie en business-evolutie een blend zijn van vier belangrijke competenties. Deze competenties zijn: Economy, Technology, Psychology en Intimacy. In die hoedanigheid constateer ik dat kansen voor innovatie niet alleen overstijgend zijn op bedrijfsniveau, maar ook markten overstijgen. Succesvolle, integrale oplossingen zijn een blend van de vier hierboven genoemde competenties.
Coöperatief samenwerken, in combinatie met de “vier competentie oplossingen”, versnelt processen en laat innovatie renderen. Zodra een organisatie zich als een persoonlijke identiteit laat zien, ben je een counterpart voor persona’s in de markt. Vanuit dat perspectief kan een verandering van bedrijfsprocessen plaatsvinden. Het vraagt ook om op alle niveaus pragmatischer en flexibeler te zijn en minder ruimte te geven voor hiërarchische organisatievormen. Denk in dit kader ook aan dynamische teams.
Facebook kan voorwaarts
Volgens mij begint innovatie bij het zoeken naar de klant-oplossing (Psychology-Intimacy). In het geval van Facebook zouden ze de volgende stap kunnen maken met bijvoorbeeld community activation. Hiermee realiseer je hechtere en waardevolle relaties tussen mensen zodat je als platform meer toegevoegde waarde gaat leveren. Uiteindelijk ben je dan meer dan het huidige “smoelenboek”. Het gevolg is dat het platform (Technology) kan worden aangepast en nieuwe businessmodellen worden bedacht (Economy).
Sinds Facebook in 2004 is opgericht, verbindt de verzamelplaats dagelijks 1,7 miljard mensen met elkaar. Vandaag de dag zien we dat Facebook’s gebruikersaantallen in het westen teruglopen. De huidige oplossing die Facebook biedt is voor nieuwe gebruikers een reden om lid te worden van Facebook, maar voor de early adopters reden om de verzamelplaats te verlaten. Mark Zuckerberg heeft niet alleen een stevige marktpositie, maar zoekt tegelijkertijd naar nieuwe modellen om het verschil te maken in het leven van mensen. De spagaat waar hij zich in begeeft, is op z’n minst uitdagend.
Next Gen Leaders
De volgende stap in de ontwikkeling van Facebook zou – ik doe slechts een voorzet – kunnen voortkomen uit Community Activation. Het zou mensen met dezelfde interesse die elkaar nog niet kennen, met elkaar verbinden op basis van activatie. Door middel van innovatie kan Facebook nog beter voorzien in de behoefte van gebruikers, namelijk: een echte, actieve community op basis van personal interest. Next Gen Leaders gaan zo’n uitdaging niet uit de weg en gebruiken een coöperatief model om innovatie te laten floreren.
Wat is jouw visie op innovatie? “Drop me a note” of volg me op LinkedIn. Ik zal je op de hoogte houden van mijn reis door het landschap van business innovation design bij INFO.