INFO wordt Meaningful Growth Organization
Meest gelezen
Wat is een MGO?
Bij Meaningful Growth Organizations (MGO’s) ligt de nadruk niet alleen op ‘doen’, maar ook (of misschien wel meer) op ‘wat zij geloven’. MGO’s gaan uit van het simpele, doch radicale, principe dat bedrijven het het beste doen wanneer ze beter aligned zijn met de sterkste motivatie van hun mensen, namelijk die om te groeien. Door het vluchtige, onzekere, complexe en ambigue karakter van onze samenleving (ook wel VUCA-samenleving genoemd: Volatile, Uncertain, Complex, Ambiguous) waarin de ontwikkelingen elkaar in razend tempo opvolgen, zijn traditionele organisatiestructuren niet meer toereikend. In een VUCA-samenleving moeten organisaties meer verwachten van zichzelf en van de mensen die voor ze werken.
Waarom INFO een MGO wil worden
INFO gelooft in de filosofie dat we onze klanten alleen gezamenlijk kunnen helpen. Dat iedereen een bepaalde rol heeft binnen INFO en dat we al die rollen nodig hebben om uiteindelijk de beste service aan onze klanten te verlenen. Daarom lag de nadruk van INFO vanaf dag één op samenwerking en de ontwikkeling van individuen en daarmee ook op de disciplines, de teams en op INFO zelf.
INFO bestaat inmiddels ruim 25 jaar en heeft zichzelf in die tijd meerdere malen opnieuw uitgevonden. Sommige dingen zijn echter onveranderd gebleven. Zo is INFO niet alleen een werkplek, maar ook een plek waar je je thuis kunt voelen. Waar je samen kunt experimenteren, leren en groeien. Hoewel we een succesvolle manier hebben gevonden om voor (en met) onze klanten samen te werken met de implementatie van Scrum-teams, is de groei en ontwikkeling van INFO’s mensen altijd ad hoc en vrijblijvend gebleven. Er zijn veel initiatieven gestart om dit te verbeteren, zoals hackathons, gezamenlijke lunches en de INFO Academy, maar het ontbrak ons aan structuur om draagvlak te creëren en deze initiatieven een vast onderdeel van ons dagelijks reilen en zeilen te maken. En daarom dus nu de beweging richting een Meaningful Growth Organization.
“INFO is alleen maar INFO door de mensen die hier werken, daarom staan persoonlijke ontwikkeling en werknemersgeluk hoog op de agenda.”
Voor ons gaat het worden van een MGO vooral over gefaciliteerde groei. Over het aanbrengen van structuur in wat we altijd al deden en om dit te verbeteren. Van nu af aan zal het actief coachen en aanmoedigen van elkaars groei een onderdeel van de dagelijkse gang van zaken bij INFO worden. Zo blijven onze mensen gemotiveerd, up to date en relevant. En het zal INFO helpen om betere producten op te leveren, zichzelf beter aan te passen aan externe veranderingen en om relevant te blijven in de markt.
MGO-basisprincipes die van toepassing zijn op INFO
– We hebben een gelijke verantwoordelijkheid naar onze mensen, onze maatschappij en onze aandeelhouders
– Het versterken van elk individu binnen INFO is een essentieel aspect van een succesvol bedrijf in een VUCA-samenleving
– Bedrijfsgroei is gelijk aan persoonlijke ontwikkeling, iedereen binnen de organisatie moet (in staat worden gesteld om te) groeien
– Leren is even belangrijk als presteren
– Mensen moeten zowel hun technische vaardigheden als hun mentale toestand ontwikkelen
– Het ontwikkelen van mensen is een teamsport
– Mensen moeten bereid en in staat zijn om te groeien, om verantwoordelijkheid te nemen en hun best te doen (Theorie Y)
Hoe wordt INFO een MGO?
Kort gezegd: dat worden we niet. Om een organisatie te worden die groei faciliteert en daardoor zelf groeit is een doorlopend proces dat eigenlijk geen einde kent en we alleen samen kunnen bewerkstelligen. Dit proces steunt op acht pilaren: Strategie, Management, Leiderschap, Mensen & Competenties, Cultuur, Werkwijze/Tools, Locaties en Organisatie. Wij zullen ons focussen op het verbeteren van deze pilaren en langzaam maar zeker het mens georiënteerde bedrijf worden dat groei niet alleen mogelijk maakt, maar ook aanmoedigt.
“We dagen elkaar uit en trotseren samen het onbekende.”
Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!
Laat hieronder je naam en email achter