Tien jaar Flitsmeister: innovatie op de weg

By 24 december 2019Geen categorie

Tien jaar Flitsmeister: innovatie op de weg

Flitsmeister bestaat tien jaar en is met 1,6 miljoen actieve gebruikers in Nederland en België, 30 medewerkers en een groot, internationaal moederbedrijf een volwaardig, toonaangevend tech-bedrijf in het Nederlandse MaaS-landschap geworden. De tijd dat de populaire verkeersapp alleen werd gebruikt door snelle salesmensen die van klant naar klant raceten en voor wie snelheidslimieten slechts suggesties waren, is dan ook definitief voorbij.

Flitsmeister doet namelijk veel meer dan alleen waarschuwen voor flitsers; de app waarschuwt ook voor files en hulpdiensten, en voorkomt zo ongelukken. Hun missie is om automobilisten veiliger, makkelijker en efficiënter van A naar B te laten reizen. In de negende aflevering van onze podcast Innovative Leaders by INFO spreekt onze CEO Remmert Stipdonk met Managing ‘Meister’ Jorn de Vries o.a. over boetes, verdienmodellen, traffic management, veiligheid, groeipijn, Mobility as a Service (MaaS) en het Flitsmeister van de toekomst.

 

Podcast #9: Managing Meister Jorn de Vries over innovatie op de weg

Deze podcast is ook beschikbaar op Google PodcastSpotify en Apple Podcast.

 

Het ontstaan van Flitsmeister

Flitsmeister werd in 2009 opgericht door Rick Waalders en Sjoerd Perfors, die toen nog veel op de weg zaten voor hun toenmalige werkgever, de vader van De Vries. Ze kregen – tot onvrede van hun baas – veel boetes en ontwierpen de app in de eerste instantie dan ook alleen voor zichzelf, zodat ze wisten waar de flitsers stonden. Later hebben ze die app op aandringen van vrienden en collega’s in de appstore gezet en was ‘ie te koop voor €2,39. Tegen het einde van 2011 besloten ze om de app één dag gratis aan te bieden en op die dag werd de app vaker gedownload dan in de rest van het jaar. Dit bevestigde dat er ontzettend veel vraag was naar een dergelijke dienst, waarna Waalders en Perfors besloten om er fulltime mee aan de slag te gaan en De Vries erbij te betrekken.

 

 

Nieuw verdienmodel ontwikkelen

Omdat Waalders en Perfors “hun verdienmodel om zeep hadden geholpen” door de app gratis aan te bieden, was een van de eerste taken van De Vries om nieuwe verdienmodellen te ontwikkelen. Dit begon met het aangaan van strategische samenwerkingen om verdere gebruikersgroei te stimuleren, location-based advertising, betaalde accounts en datamodellen, waarbij ze bijvoorbeeld verkeersinformatie verstrekten aan radiozenders en GPS-data aan partijen die zich bezighouden met verkeersanalyse.

Tegenwoordig gaan ze de strijd aan met parkeerproviders als Parkmobile en navigatie-apps zoals Waze en Google Maps, en zetten ze in op de Flitsmeister ONE die sinds vorige maand verkrijgbaar is. De Flitsmeister ONE is Flitsmeisters eerste uistapje in het aanbieden van hardware en neemt (een deel van) de functionaliteiten van de app over, waardoor gebruikers niet meer met de app hoeven te interacteren, maar volledig kunnen vertrouwen op het device. En ja, de Flitsmeister ONE doet denken aan de Stinger (radarverklikkers), maar is echt een ander apparaat. De Vries: “Wij zijn te vergelijken met een vriend die belt om te zeggen dat er ergens een flitser staat.”

Flitsmeisters belangrijkste verdienmodel is tegenwoordig echter traffic management voor steden, gemeentes en wegbeheerders, en dat gaat verder dan alleen de verkoop van data. Zo worden ze bijvoorbeeld door Rijkswaterstaat ingezet om aankomende afsluitingen te communiceren en maken ze het de overheid mogelijk om meer te interacteren met de weggebruikers. “Dat kunnen wij heel gericht en lokaal mogelijk maken,” zegt De Vries.

 

Hoe Flitsmeister bijdraagt aan de verkeersveiligheid

Een van de pijlers van Flitsmeisters missie is om het verkeer veiliger te maken. Vaak hebben bestuurders de neiging om meteen in de remmen te gaan hangen wanneer ze een flitser zien en dit kan voor behoorlijk gevaarlijke situaties zorgen. Met de Flitsmeister-app worden ze op tijd gewaarschuwd waardoor er geen schrikreactie plaatsvindt en ze rustig af kunnen remmen.

Een ander voorbeeld van de manier waarop Flitsmeister bijdraagt aan de verkeersveiligheid is dat zij er melding van maken wanneer er een hulpdienst in aantocht is op je route. We hebben het allemaal wel eens meegemaakt dat er vanuit het niets een ambulance met gillende sirenes en zwaailichten in je achteruitkijkspiegel verschijnt. Dat is natuurlijk behoorlijk schrikken voor de bestuurder, maar ook hinderlijk voor de ambulance, die heeft tenslotte haast. De Vries geeft aan de 90% van alle ambulances in Nederland op het moment op de app aangesloten zijn en dat die in realtime data uitzenden die dan door Flitsmeister doorgespeeld wordt aan relevante gebruikers op hun route. Handig!

Groeipijnen & roadmaps

De eerste jaren hebben De Vries en de oprichters Flitsmeister met zijn drieën gerund, maar inmiddels is het aantal medewerkers vertienvoudigd en werken ze met 30 man. Zoals we allemaal weten gaan groei en groeipijn hand in hand en dat heeft De Vries ook ervaren terwijl zijn bedrijf maar bleef groeien in de afgelopen tien jaar: “We kijken soms met weemoed terug [naar de tijd dat we nog met z’n drieën waren], want dat was overzichtelijk, iedereen wist waar hij mee bezig was en er was weinig overleg. Aan de andere kant is het ook tof dat je met een veel groter team veel meer gedaan krijgt met een andere dynamiek en een veel betere structuur.”

Helaas krijg je zelfs met een groot team niet alles gedaan wat je op de planning hebt staan. “We zijn continu aan het schakelen tussen wat willen we, wat kunnen we en wat moeten we,” zegt De Vries hierover. Flitsmeister werkt in sprints van drie weken (twee weken ontwikkelen, 1 week testen) en streeft ernaar om elke drie weken met een update te komen. De innovatie-roadmap wordt bepaald door de jaarplannen, de prioriteiten van de verschillende teams, de beschikbare resources én de input van gebruikers. Ondanks al deze veranderingen en groeipijnen is de cultuur van Flitsmeister hetzelfde gebleven: “We zijn nog steeds rebels, maar opereren meer als bedrijf dan als clubje jonge honden,” zegt De Vries.

 

Flitsmeister in het MaaS-landschap

De verdienmodellen, het aantal medewerkers en de manier van werken zijn niet het enige dat veranderd is bij Flitsmeister. Inmiddels hebben ze ook een ander moederbedrijf: de Be Mobile Group. Be Mobile was in de eerste instantie klant van Flitsmeister, maar werkte daarna met de app samen om buitenlandse groei voor hen te realiseren, hun dienstverlening te verbreden en de overheidsmarkt te bestieren. Be Mobile heeft een sterke footprint in het publieke domein en daar heeft Flitsmeister van mee kunnen profiteren.

Door deze overheidsconnectie begint Flitsmeister ook steeds meer voet aan de grond te krijgen in het Nederlandse MaaS-landschap. De Vries denkt dat de rol van Flitsmeister hierin in de komende tien jaar steeds groter zal worden, omdat stadscentra steeds verder worden dichtgegooid en mensen dus op een andere manier zullen moeten gaan reizen. Hij denkt dat reizigers met de auto van huis zullen blijven gaan, maar dat het tweede gedeelte van de reis met andere modaliteiten vervuld zal worden. Hij wil er dan ook voor zorgen dat men in de toekomst dergelijke modaliteiten kan boeken en betalen via de Flitsmeister-app, “zodat we de one stop shop voor jouw rit van A naar B zijn,” zoals hij zelf zegt. “Bovendien zijn betalen voor parkeren en navigeren wat mij betreft al twee belangrijke user cases in een MaaS-model, dus misschien zijn wij nu al de grootste MaaS-speler op de markt,” lacht hij.


Nederlandse Flitsmeister gebruikers nemen de app graag mee naar het buitenland

 

De toekomst van mobiliteit

Ondanks het feit dat hij liever blijft focussen op het verbeteren van de autorit, denkt De Vries dat hij in de komende vijf jaar belangrijke stappen gaat zetten “in het multimodale verhaal”. Daarnaast wil hij in de nabije toekomst een grotere community buiten Nederland opgebouwd hebben, binnen Nederland de grootste verkeersapp zijn en een belangrijke rol spelen in het leveren van connected diensten aan de automotive sector, zoals met die ambulances. En wie weet gaan we ook nog meer van ze horen op andere gebieden, zoals parkeren…

Benieuwd naar welke tips Jorn de Vries heeft voor andere ondernemers of welke innovative leaders hij zelf bewondert? Luister dan hier naar de volledige podcast.

Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat hieronder je naam en email achter

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand artikelen en blogs over innovatie en onze podcast.