Van de kantine naar de boardroom: hoe Speakap de wereld verovert

By 22 juli 2019Geen categorie

Van de kantine naar de boardroom: hoe Speakap de wereld verovert

Author:

Profile image

Remmert Stipdonk

CEO
Read more by Remmert Stipdonk

Dit is het verhaal van twee vakkenvullers die begonnen met niets anders dan een goed idee, een droom en een enkele investeerder. Nu, bijna tien jaar later, heeft Speakap kantoren op zeven locaties ter wereld en wordt hun oplossing wereldwijd door meer dan 300 organisaties gebruikt.

Speakap is een communicatieplatform waarmee organisaties medewerkers met elkaar kunnen verbinden, inclusief de mannen en vrouwen van de buitendienst die niet gebonden zijn aan een bureau. In de podcast Innovative Leaders by INFO, spreken oprichters Erwin van der Vlist and Patrick van der Mijl over hoe ze op het idee voor Speakap zijn gekomen, groeipijn, investeerders en het belang van een goede bedrijfscultuur.

Deze podcast is ook beschikbaar op Spotify en Apple Podcast

 

“Tien jaar geleden was Hyves heel populair en die community was eigenlijk ons grote voorbeeld. Wij dachten ‘hoe makkelijk zou het zijn als we online met elkaar kunnen communiceren?’ en eigenlijk is [Speakap] vanuit die behoefte opgestart.”

 

Hyves als voorbeeld

Speakap-oprichters Erwin en Patrick ontmoetten elkaar toen ze tijdens hun studie bijklusten als vakkenvullers bij hun lokale supermarkt. Al vrij snel kwamen ze tot de conclusie dat het heel lastig was om met elkaar en hun collega’s op de verschillende afdelingen te communiceren. Het oldschool prikbord en de traditionele postvakjes waren niet toereikend om snel en efficiënt informatie te verspreiden en zo ontstond het idee van Speakap. Van der Vlist: “Tien jaar geleden was Hyves heel populair en die community was eigenlijk ons grote voorbeeld. Wij dachten ‘hoe makkelijk zou het zijn als we online met elkaar kunnen communiceren?’ en eigenlijk is [Speakap] vanuit die behoefte opgestart.”

 

Van eigen gebruik naar grote klanten

De mannen zijn eerst zelf begonnen met schetsen en hebben toen samen met een digital agency en de financiële ondersteuning van een investeerder na ongeveer een half jaar een eerste MVP (Minimal Viable Product) gelanceerd. Hiermee konden ze in hun eigen behoefte voorzien. Het duurde daarna nog ongeveer anderhalf jaar voordat ze een product hadden dat ook geschikt was voor andere partijen waarmee ze grote klanten als Nike, IKEA en McDonalds binnen haalden.

Groeipijn

De stap van start-up naar scale-up was zo gemaakt, maar daarna werd het lastiger. Van der Vlist en Van der Mijl bespreken een aantal valkuilen voor bedrijven die net zoals zij van hun start-up een scale-up willen maken en daarna van hun scale-up een wereldwijd succes. Zorg om te beginnen voor ervaren en kundig personeel. “Wij hebben destijds een cruciale fout gemaakt door alleen junior-personeel aan te nemen,” aldus Van der Mijl. “Daar hebben we de prijs voor betaald.” Het bleek dat hun product absoluut niet schaalbaar was. “Toen hebben we besloten om from scratch opnieuw te beginnen met senior mensen die ervaring hadden met het bouwen van schaalbare producten. Als we dat in deze fase zouden moeten doen, zouden we daar de hoofdprijs voor moeten betalen,” vervolgt hij. “Als je de potentie en de wil hebt om écht door te groeien, mag techniek nooit een belemmering zijn voor je groei en moet je zorgen dat je op tijd opschaalt.”

 

“Wij hebben destijds een cruciale fout gemaakt door alleen junior-personeel aan te nemen.”

Klant én investeerder

Hoewel ze de allereerste versie zelf hebben zitten tekenen, hadden Van der Vlist en Van der Mijl geld nodig om tot een MVP te komen en daarna uit te groeien tot het internationale bedrijf dat Speakap vandaag de dag is. Zij hadden het geluk dat zij al vanaf dag één een investeerder hadden waar ze heel goed mee overweg konden en die in hun bleef geloven, ook al duurde alles langer dan verwacht en kostte het meer dan begroot.

Ze bleken ook goede investeerders in hun eigen klantenbestand te hebben. Hun klanten zagen de toegevoegde waarde van hun product en wilden daarom financieel helpen.
Daarna werd het lastiger om goede partners te vinden. Van der Mijl: “Er zijn veel investeerders die van alles beloven, maar niks waar maken.” Hun advies is dan ook om heel goed na te denken over wie je toelaat/aantrekt in welke fase en de tijd neemt voor die beslissing.

 

HR x Culture Crew

De bedrijfscultuur is een groot deel van het succes van Speakap. Van der Vlist en Van der Mijl hebben al heel vroeg in het proces een ijzersterke HR-director aangenomen om de kernwaarden in kaart te brengen en deze te kunnen laden in het bedrijf. Vervolgens is de Culture Crew (CC) geïntroduceerd om die kernwaarden te bewaken. De CC bestaat uit een team van mensen uit verschillende lagen van de organisatie die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor een x aantal projecten per jaar die bijdragen aan de bedrijfscultuur. En daarin komt wat ons betreft heel goed tot uiting dat Van der Vlist en Van der Mijl next gen leaders zijn. Zij begrijpen de waarde van goed personeel, dat je cultuur niet af kunt dwingen en dat je mensen, zoals zij zelf zeggen, moet “empoweren” om het beste uit zichzelf te halen. En zo halen ze ook elke dag het beste uit zichzelf en hun bedrijf.

Wil je meer weten over Speakap, Erwin van der Vlist of Patrick van der Mijl, luister dan hier naar de podcast.

Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat hieronder je naam en email achter

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief voor meer INFO over ons werk, onze mensen en onze passie.