Digitale economie vraagt om digitaal denken

04 July 2016

Hoe kun je de digitale productbeleving zo vormgeven dat je de binding tussen gebruiker en merk versterkt?

Wat zijn digitale diensten waar mensen graag en intensief gebruik van maken? Hoe ziet de toekomst van de business eruit? Het zijn stuk voor stuk vragen die de klantenteams van Info.nl zich dagelijks stellen bij het ontwerpen en bouwen van innovatieve digitale platforms.

“Je moet als digital partner precies weten wat belangrijk is voor het bedrijf en voor de klanten van dat bedrijf”, legt managing director Remmert Stipdonk uit. “Dat betekent dat je deel moet uitmaken van de dagelijkse gang van zaken.”

Info.nl neemt dat uitgangspunt bijna letterlijk. “Wij hebben voor elk van onze relaties een klantenteam gevormd. Zo’n multidisciplinair team van strategen, designers, ontwikkelaars en projectmanagers blijft door de jaren heen gelijk van samenstelling. Ook een medewerker van onze klant maakt deel uit van het team. Zo weten wij voortdurend van elkaar wat wij doen, waar verbetering mogelijk is en hoe dat verbeteringsproces vorm wordt gegeven.”

Continu verbeterproces

Een digitaal platform is niet statisch maar voortdurend in ontwikkeling. “Onze oplossing is geen eenmalige fix maar een proces van continue ontwikkeling. Daarbij houden wij voortdurend in de gaten hoe de gebruikers van onze klanten de verschillende digitale diensten gebruiken. Soms wordt een optie heel anders gebruikt dan bedacht. Dan moet je analyseren waarom dat zo is en of het überhaupt voldoet aan de wensen van de gebruikers. Dat vereist de kracht om te accepteren dat er ook verkeerde aannames worden gedaan en de durf en flexibiliteit om snel te schakelen. Ook kijken wij in ons innovatielab welke trends en innovaties straks deel zullen uitmaken van onze digitale economie en hoe wij die ontwikkelingen kunnen inzetten voor onze klanten.”

Hechte samenwerking

Info.nl is sinds 2008 de online partner van BVA Auctions. “Al die jaren werken wij gezamenlijk aan een gebruikersvriendelijk en veilig online e-commerce platform”, vertelt Stipdonk. “De leden van het klantenteam zijn perfect op elkaar ingespeeld en ontdekken steeds weer nieuwe mogelijkheden om de kwaliteit te verbeteren. BVA is uitgegroeid tot het grootste online veilinghuis van Nederland. Wij zijn er trots op dat wij daaraan mogen meewerken.”

Dit opinieartikel is eerder verschenen in het FD (30 juni 2016)