Digitale transformatie – een hel op aarde met één missie

16 July 2017

Digitale transformatie is een verschrikkelijk modewoord. Het wordt vaak gebruikt zonder nuance of begrip van een specifieke markt, terwijl de impact van innovatie per organisatie kan verschillen. Nieuwe technologieën en veranderend consumentengedrag creëren een groeiende complexiteit waar veel bedrijven vandaag de dag maar geen grip op krijgen. Welke technologie is voor mijn organisatie van belang? Wat is het effectop ons business model? En bovenal: via welke route blijf ik relevant en in business?

In het spel blijven

Nike maakt allang niet meer alleen maar kleding en schoenen. Het sportbedrijf werd een consumentenelektronica- en IT-bedrijf en wist zijn eigen fitness tracker Fuelband succesvol te lanceren, terwijl Fitbit juist op dat moment populairder was. In 2013 riep Fast Company Nike uit tot het meest innovatieve bedrijf, voor zijn revolutionaire producten en het creëren van een cultuur van true believers. Met Nike+ gaat het niet meer alleen om de schoen, of zelfs niet meer om een gepersonaliseerde schoen, maar om de hardloopprestaties. Een sensor in je schoen of een app op je smartphone registreert je locatie en tempo, waardoor gebruikers hun prestaties kunnen bijhouden en met anderen kunnen vergelijken. Nike+ biedt trainingsschema’s, advies van een coach, wedstrijden, looproutes en beoordelingen over routes. De digitale transformatie van Nike ontvouwde zich ook intern, in een innovatieve supply chain en in de aanstelling van een Chief Digital Officer in 2016.

Bedrijven die voor een significant deel van hun business afhankelijk zijn van internet en waar online contact steeds belangrijker wordt, hebben te maken met een veel hoger veranderingstempo. Software verandert snel en daarmee ook de markt. Voor een financiële bedrijfsinformatiespecialist als Graydon – een Nederlands bedrijf dat sinds 1862 bestaat – is het noodzaak om zijn dienstverlening online in optima forma neer te zetten. Want competitie staat niet stil en de markt verandert continu. Digitale transformatie is voor bedrijven in de retail, fintech en ICT vooral een kwestie van in het spel blijven.

Als je ervoor gaat en je de digitale transitie wilt inzetten, moet je accepteren dat de stroom van veranderingen een menselijke kant heeft.

De enige continue factor

De stroom aan veranderingen en daarmee de groeiende complexiteit heeft een enorme impact op de mensen van een organisatie. Het is niet alleen een “IT-hobby”, het is een uitdaging die vooral oudere bedrijven vaak zelf niet aan kunnen, anders hadden ze het al lang gedaan. Ieder bedrijf heeft een legacy, niet alleen in IT, maar ook in hun eigen cultuur. Afdelingen als Backoffice, Sales en Marketing moeten een grote omslag maken in hun denken en werken. Evenementen en campagnes evolueren naar marketingprocessen. De tijd die een organisatie heeft om een nieuw product op de markt te brengen is veel korter dan vroeger, omdat klanten het verwachten en omdat concurrenten het ook voor elkaar krijgen. Ik zie dat succesvolle bedrijven deze veranderingen hebben geaccepteerd tot in de directiekamer. Ze begrijpen dat zij, om grip te krijgen op de markt, moeten accepteren dat verandering de enige continue factor is. Als IT-methodiek brengt Scrum hiervoor de nodige snelheid en flexibiliteit, maar voor het management kan het een hel op aarde zijn.

Agile product development

Om aan de verschillende behoeftes van een organisatie en het management te kunnen voldoen, ontwikkelden wij onze eigen methodiek om beheersbare verandering te realiseren. Agile product development is een model om duidelijke keuzes te maken: Waar gaan we onze verandering op focussen? Waar willen we het beter doen? Waar ligt de grootste waarde voor de gebruiker en voor onze klant? Wij starten een nieuw project altijd met een Track 0, waarin we met de klant de product-, de technologie- en de samenwerkingsvisie uitdenken en vastleggen. Dat is niet alleen het startpunt voor de samenwerking, maar het verifieert ook direct welke ideeën goed zijn voor de organisatie en waar de focus moet worden gelegd. In de daarop volgende sprints werken we naar een productlancering toe, dit als onderdeel van een grotere roadmap die leidt tot continue productinnovatie.

Na drie of vier sprints geven wij een commitment af over het eindproduct, gebaseerd op de vergaarde inzichten en het opgebouwde vertrouwen. Afhankelijk van het project werken we met een single client team of een multi client team, vaak opgebouwd uit mensen van info.nl én van de klant zelf. Dat verbetert de samenwerking enorm en zorgt voor een grote mate van voorspelbaarheid en overzicht, waardoor stakeholders de nodige transparantie krijgen.

Focus en duidelijkheid

Agile product development doe je niet zomaar omdat het hip is. Het is ook geen toverwoord dat alle problemen in een klap oplost. Het vergt veel vertrouwen tussen beide partijen, om ruimte te geven aan veranderingen en om de verantwoordelijkheid voor het eindresultaat gezamenlijk te dragen. Alleen door samen de realiteit recht in de ogen te kijken, kan je hierop inspelen. Door samen iedere stap af te stemmen verifieer je continu het gewenste resultaat. Het gehele team is intensief betrokken bij keuze momenten en de ontwikkeling van het product.

Deze manier van werken maakt je bedrijf flexibel en de productontwikkeling helder. Iedereen weet waar we staan en welk pad we bewandelen, waarmee je rust in de bedrijfsvoering creëert. Dat geeft grip op verandering.

Meer weten?