Je legacy hoeft helemaal geen legacy te zijn

14 March 2018

Bij legacy denk je al snel aan verouderde IT-systemen, maar legacy is veel breder dan dat. "Organisatiestructuren, processen, manieren van samenwerken, je personeel, alle bestaande assets kunnen de legacy van een organisatie vormen," vertelt Elly Doek, strategic client relations manager bij Info.nl. In de digitale economie is het noodzakelijk dat je als organisatie flexibel bent en snel kunt schakelen. Startups hebben geen assets in de fysieke wereld en zijn daardoor in staat bestaande markten compleet te verstoren. Daarom is het zo belangrijk dat je de assets van je organisatie in je voordeel gebruikt.

Bestaande assets inzetten

Legacy op zich zegt niet zoveel. Legacy is pas een probleem als het je belemmert om verder te komen. Je ervan weerhoudt continu je producten en diensten voor je klanten te verbeteren. Doek: "Neem een bloemenveiling als voorbeeld. Deze bedrijven beschikken over meerdere fysieke locaties, maar zijn daarnaast bezig met het ontwikkelen van digitale diensten waarmee kwekers hun producten nog beter in de markt kunnen zetten en er steeds minder vanaf een fysieke plek geveild wordt. Deze veilingbedrijven kijken dus heel goed hoe ze hun bestaande assets én kennis van de markt optimaal kunnen inzetten en laten zich niet beperken door fysieke veilinggebouwen."

Leidende rol voor de IT-afdeling

Dit vraagt wel om durf en je moet een duidelijke visie hebben. "Innovatie vindt sowieso plaats, dat houd je niet tegen," benadrukt Doek. "Dus je kunt er maar beter voor zorgen dat het in jouw bedrijf gebeurt, want anders doet iemand anders het." De visie moet hierbij steeds meer vanuit de IT-hoek komen. "Jaren geleden was online vooral interessant als marketingkanaal. Een marketeer of productmanager zei dan ik heb deze functionaliteit nodig want anders kan ik mijn product niet aanbieden."

Tegenwoordig werkt dat anders. IT is een volwaardig onderdeel van de business geworden. De IT-afdeling kan daardoor niet langer ondersteunend werken, maar moet een leidende rol spelen en het voortouw nemen. Dat kan alleen als je weet waar je heen wil. Dit betekent dat de rol van de CIO verandert.

Het is belangrijk dat de CIO een duidelijke en sterke visie heeft en het samenspel tussen product en technologie begrijpt.

Launch and learn

Want naast een solide visie op technologie, moet het uiteindelijke product voor de eindgebruiker goed in het oog gehouden worden, net als de manier waarop er met stakeholders wordt samengewerkt. Doek: "Wat je bij grote projecten en aanbestedingen vaak ziet, is dat er vooraf enorme lijsten met functionaliteiten gemaakt worden, waardoor je al meteen drie tot vier jaar aan het bouwen bent. In die tijd verandert er zoveel, dat het niet verwonderlijk is dat je al meteen een verouderd product oplevert, of veel budget aan functionaliteit kwijt bent waar niemand meer op zit te wachten."

Door agile te werken en niet meteen één groot ding te bouwen maar kleine stukjes op te leveren, kun je tijdens het proces continu bijsturen. Oftewel Launch and learn. "Neem eerst de dingen die de meeste waarde voor je klant en daarmee voor je organisatie opleveren," benadrukt Doek. Na elke sprint kijk je samen met de stakeholders of je op de goede weg zit en waar je eventueel moet bijsturen. "Doe dit altijd vanuit de visie waar je op de lange termijn heen wilt."

Het kan een heel proces zijn om je organisatie hierin mee te krijgen. "Daarom is het verstandig een scrum master in het team op te nemen die gewend is om met dit soort processen te werken en die als een coach de organisatie hierin meeneemt."

Assets als basis voor de dienstverlening

Dienstverleners op het gebied van smart mobility zijn een sprekend voorbeeld van de manier waarop je bestaande assets kunt inzetten. "Er bestaan veel oplossingen voor autodelen," vertelt Doek. "Je hebt gewone verhuurbedrijven, bedrijven zoals Greenwheels die overal in de stad hun auto's neerzetten, diensten waarmee je de auto van een privépersoon kunt huren en diensten zoals Über en Lift voor een auto inclusief chauffeur."

Stuk voor stuk zijn het oplossingen met een eigen kracht, ontstaan vanuit een specifieke marktpositie. "Het is een web aan diensten geworden, die op verschillende momenten zelfs nuttig kunnen zijn voor één en dezelfde persoon. Bezoek je bijvoorbeeld een bruiloft op een moeilijk bereikbare locatie? Dan pak je een taxi of Über. Heb je een zakelijke afspraak maar is er geen station in de buurt? Dan gebruik je Greenwheels." En wil je iets groots vervoeren, dan huur je een busje voor een dag.

De basis van al deze dienstverleningen is steeds in de assets van het bedrijf te vinden. Doek: "De dienst is vervolgens een extra servicelaag die je erbovenop inricht." Dit moet wel altijd gebeuren vanuit een duidelijke visie en je moet de organisatie erop inrichten. "Je moet goed kijken hoe je de assets die je nu al hebt het beste kunt gebruiken als basis voor je dienstverlening, waarna je het steeds verder kunt uitbouwen."

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op CIO.nl.
Foto: Randall Bruder, Unsplash

Meer weten?