Nieuw platform VI: medialandschap zorgt voor andere technische eisen

27 July 2017

De nieuwe digitale omgeving van Voetbal International maakt één ding heel duidelijk: door de veranderingen in het medialandschap moeten platform en CMS aan nieuwe technische eisen voldoen. Het draait om snelheid en klaar zijn voor nieuwe verdienmodellen.

Eind april lanceerde Voetbal International een nieuwe digitale omgeving: de website en de apps zijn volledig op de schop genomen. Qua inhoud zijn de mogelijkheden uitgebreid om nieuwe verdienmodellen in te zetten – bijvoorbeeld door middel van branded content. Ook het nieuwe VI PRO speelt nu een centrale rol. Deze nieuwe abonnementsvorm verweeft artikelen uit het tijdschrift met openbare en exclusieve content. Doordat het makkelijker is gemaakt om data te integreren, ontstaan er zo nieuwe mogelijkheden voor personalisatie en bijpassende content. Met die data kan de uitgever in de toekomst mogelijk nieuwe verdienmodellen ontwikkelen.

Onder de motorkap: de vereisten voor een nieuw mediaplatform

Maar waar moet zo’n platform vandaag de dag technisch gezien aan voldoen? Tijdens een vrij intensieve ‘track nul’ is er samen met VI gekeken naar de vereisten van een mediaproduct en is de technische visie hierop uitgedacht.

Net als in de sport zelf bleek het moeten pieken een centraal uitgangspunt. “Het is een race tegen de klok”, zegt VI’s Product Owner Mathijs Kraai hierover. “Gechargeerd gezegd krijgt de uitgever die als eerste het nieuws brengt al het verkeer.” Dat leidt er allereerst toe dat een CMS in het teken moest staan van de redactie. Dat vergroot uiteindelijk de snelheid waarmee artikelen, video’s en andere content bij de bezoekers terecht komen.

Die extremere pieken hebben daarnaast ook de nodige technische gevolgen voor een uitgever. Is er écht groot nieuws en verstuurd de redacteur vanuit zijn CMS-scherm een pushbericht naar alle appgebruikers dan neemt in één klap het aantal actieve gebruikers van vierduizend tot vijftigduizend toe. Een nieuw platform moet dus op zo’n piekbelasting – en een toekomstige veelvoud ervan – berekend zijn. Is het dat niet en verschijnt de content traag (of niet) dan maakt dit de gebruikerservaring ronduit slecht.

VI.nl homepage - Info.nl
Nieuwe homepage VI

Niet onbelangrijk is daarnaast de wens om tot een uitgebreide datastrategie te komen. Daarmee kan VI de online ervaring personaliseren. Door in te spelen op contentvoorkeuren nemen de lezersloyaliteit en betrokkenheid alleen maar verder toe.

Het Feyenoord- kampioen- scenario

Algauw is daarom besloten om het Magnolia-CMS te gebruiken: een uitbreidbaar integratieplatform, een zogeheten headless systeem, dat zich door middel van API’s aan allerlei distributiekanalen laat koppelen. De gelijktijdig ontwikkelde VI-apps staan zodoende in directe verbinding met het CMS. En mochten er nieuwe kanalen komen dan is het CMS hier dus op voorbereid.

Dat maakt het systeem toekomstbestendig en gebruiksvriendelijk bovendien. De inrichting van de CMS-schermen is afgestemd op hoe de VI-redactie het liefst en snelst content maakt, cureert en distribueert. In tegenstelling tot in veel andere CMS’en is er de vrijheid om vanuit de editor zelf per situatie bepaalde instellingen te veranderen: de artikelstructuur wordt net zo makkelijk aangepast als de plek waar de betaalmuur in het stuk verschijnt. Om zulke details gaat het als je bezoekers wil verleiden door te lezen.

Samen met de mensen van VI is een ‘walking skeleton’ ontwikkeld. Op deze zo realistisch mogelijke testomgeving kon na iedere sprint getest worden hoe het model functioneerde bij een maximale piekbelasting. Feyenoords kampioenschap werd als een van de grootst denkbare piekmomenten gezien. Iedere nieuwe functie of wijziging in het platform moest deze ingecalculeerde verkeerstoename aankunnen.

Dat bleek mede door de uitgebreide vorm van personalisatie een flinke uitdaging. Want ook het toevoegen van extra servercapaciteit kent een grens. Door te werken met gefragmenteerde caching en de open source authenticatie-oplossing Keycloak te integreren is er niet alleen een veilige, maar ook schaalbare oplossing gebouwd die iedere denkbare situatie aankan.

De resultaten

Door een wijziging in het VI-team en de veranderde strategische koers kreeg het project onderweg nog een heel nieuwe dimensie. Tot dat moment werkte VI namelijk met een betaalmuur die niet-betalende lezers (voor een deel) weerde. Met VI PRO is die zwart-witte betaalmuur ingeruild en zijn er nieuwe abonnementsvormen geïntroduceerd. De aandacht voor online verdienmodellen is daarin vergroot: iedereen kan nu vijf gratis PRO-artikelen lezen.

De datastrategie bewijst daardoor direct zijn waarde: met behulp van het eerdere surfgedrag doet het platform nu gepersonaliseerde contentsuggesties. Daarmee raken bezoekers bekend met de premium content en is het de bedoeling dat in ieder geval een deel via een ‘trial’ converteert naar een betaald PRO-abonnement.

VI.nl PRO - Info.nl
Voorbeeld VI PRO-artikel

Kort na de lancering van de site en apps in april van dit jaar dienden zich al de eerste successen aan. Zo wist VI bijvoorbeeld van alle nieuwssites het snelst een verslag van de wedstrijd Ajax-Lyon te publiceren én te pushen richting de app. Het platform heeft daarnaast al diverse piekperiodes doorstaan: de dagen waarop Feyenoord eerst niet en daarna alsnog kampioen van de Eredivisie werd leverden geen problemen op.

Maar misschien nog interessanter is het commerciële effect. De PRO-content ontvangt anderhalf keer zoveel gebruikers die meer en langer lezen of andere content bekijken. Het grootste succes boekte VI kort erop met het artikel ‘Waarom Henk ten Cate bondscoach was en daarna weer niet’. Het artikel achter de betaalmuur werd zo goed gedeeld via sociale media dat het 130 duizend keer is gelezen. Door de ‘getrapte’ betaalmuur die lezers verleidt zich te registeren meldden zich alleen door die ene publicatie 2600 nieuwe mensen aan.

Hoeveel extra abonnementen er zijn afgesloten en of gebruikers zich er makkelijk toe laten verleiden is nog moeilijk te zeggen. Maar Product Owner Kraai noemt de eerste cijfers veelbelovend. De technische basis voor snelheid, performance en data moet de uitgever in staat stellen door te groeien. Met (diepgaande) content en de combinatie van statistieken en live evenementen is de nieuwe inkomstenbron mogelijk nog verder te vergroten.

Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Emerce.

Meer weten?