Redesign met de gebruiker als uitgangspunt

European Association for International Education

Info.nl heeft een content platform ontwikkeld voor EAIE, de European Association for International Education. EAIE is de vereniging die professionals in het hoger onderwijs en met focus op internationalisering, ondersteunt en verder helpt in hun carrière. Info.nl ontwikkelde een compleet vernieuwde omgeving voor het jaarlijkse congres en een platform waar onderwijsprofessionals een netwerk, trainingen, kennis en ontwikkelingen in het vakgebied kunnen vinden.

The EAIE logo

Invloed op het ontwikkelproces

De opdracht aan Info.nl was om een beter beheerbare site te bouwen die frisser, moderner en responsive is, en die laat zien dat EAIE meer biedt dan de jaarlijkse conferentie. Met klem wilde EAIE input in het ontwikkelproces hebben. De Scrum-methodiek en agile werken was daarom het meest geschikt, maar wel op een gecontroleerde en voorspelbare manier. De flexibele houding tijdens het hele proces en de user-centered aanpak gaven de doorslag om de intensieve samenwerking aan te gaan. Kenmerkend voor het hele proces was de betrokkenheid van de Product Owner van EAIE, dit zorgde voor een goed agile proces naar volle tevredenheid van EAIE en Info.nl.

Preview of the EAIE tablet version

Goede prestaties tijdens piekmomenten

Eerst is het huidige systeem verplaatst, EAIE wilde graag een gesprekspartner voor zowel de oude site en de nieuw te bouwen site. Doordat Info.nl de oorspronkelijke site in eigen beheer had genomen kon EAIE voor alle support bij Info.nl terecht. De nieuwe site is vervolgens in de nieuwste versie van Magnolia CMS gebouwd en geïntegreerd met hun bestaande CRM en Conferentie Management Systeem.

Een grote uitdaging was het zoeken naar een goede oplossing voor de piekmomenten tijdens de congressen. De site moet (vanzelfsprekend) stabiel zijn te allen tijde. Bij het ontwerp en de ontwikkeling werd ook rekening gehouden met hoge performance en gebruiksvriendelijkheid op mobiele apparaten, bijvoorbeeld door het gebruik van responsive images, zodat de gebruiker ook op een conferentie of onderweg een optimale gebruikservaring heeft. Daarnaast was de grootste wens om de site het hele jaar door actueel en interessant te houden, engaging en meer focus op het brede aanbod van EAIE.

Preview of the large desktop version of the EAIE website

Service Design

De belangrijkste verandering voor de nieuwe website was het denken vanuit de gebruiker in plaats van vanuit de organisatie. Het team van Info.nl heeft op basis van Service Design tools, zoals persona’s en customer journeys, een productvisie vanuit de gebruiker uitgedacht. Info.nl heeft zich ondergedompeld in de klant, was de sparring partner en heeft een basis neergezet waarmee EAIE is voorbereid op toekomstige ambities. Een belangrijke zet hierbij was het gebruik van seasonal content. In de aanloop naar het jaarlijkse congres heeft de gebruiker op verschillende momenten in het jaar behoefte aan andere informatie. Design op basis van contentstrategie heeft er toe geleid dat de nieuwe site van EAIE die het gehele jaar toegespitst is op wat de gebruiker op dat moment nodig heeft.

Het team heeft het gehele proces de focus gelegd op functionaliteit die de meeste waarde voor de klant en haar eindgebruikers oplevert, in voortdurende nauwe samenwerking met de Product Owner. Elke sprint is er een product live gezet op de afgeschermde nieuwe productieomgeving. Hierdoor verliep de uiteindelijke livegang soepel en vlekkeloos.

In Info.nl vonden we een echte partner. Vanaf de conceptfase, via ontwikkeling, go-live en het volledige vervolgtraject dacht het Info.nl team met ons mee, communiceerde helder, adviseerde goed en verzorgde kwalitatief goed en uitgebreid getest werk.
Elise Kuurstra, Marketing & Communications Manager EAIE

Facts

  • Agile
    Ontwikkeld volgens Scrum-methodiek
  • Magnolia
    Ontwikkeld in Magnolia CMS
  • Long-term relation
    Denken vanuit de gebruiker

Geïnteresseerd? Neem contact op