Marktplaats voor lokaal en bijzonder eten binnen zes maanden from scratch online

Foodshed.nl

Op foodshed.nl kunnen lokale producenten hun unieke producten rechtstreeks aanbieden aan restaurants en cafés, delicatessenzaken en lokale supermarkten. In co-partnership met Willem Treep - de bedenker en co-founder - heeft info.nl binnen zes maanden de eerste versie van dit nieuwe b2b-platform ontworpen, gebouwd en gelanceerd.

Foodshed.nl logo

De afgelopen jaren poppen steeds meer ondernemingen op die zich bezighouden met het produceren van lokaal en bijzonder eten. Van speciaalbier tot scharrelvarkenvlees, van paddenstoelenbitterballen tot biologische wijn: er worden overal in Nederland prachtige nieuwe ambachtelijke producten gemaakt. Voor veel van deze kleinschalige aanbieders is het echter wel een lastige en tijdrovende klus om hun producten in de markt te zetten. Met name de acceptatie door de big boys - de grote supermarktketens – is een proces dat jaren kan duren.

B2B-platform voor lokaal en bijzonder eten

Tegelijkertijd zijn er genoeg restaurants en delicatessenzaken die juist op zoek zijn naar deze unieke, lokale producten, want daar kunnen ze zich mee onderscheiden. Maar zij hebben geen actueel beeld van het aanbod en het is soms letterlijk een dagtaak om bij alle verschillende kleinschalige producenten te bestellen. Ondernemer Willem Treep zag het gat in de markt en bedacht foodshed.nl: een online zakelijke markt voor lokaal en bijzonder eten dat de voedselketen moet verkorten en democratiseren.

Foodshed.nl platform

Als co-founder realiseerde info.nl een eerste versie (MVP, minimal viable product) van het platform. Nog geen vijf maanden later resulteerde dit al in de soft-launch van het platform met een divers aanbod van producten vanuit twintig sheds (marktkramen). Zoeken en bestellen van producten kan nu bij meerdere kleinschalige aanbieders tegelijk binnen het platform. Doel van deze fase is om de vraag naar Foodshed te valideren in de markt.

Service design aanpak

Door middel van interviews met potentiële gebruikers zijn verschillende persona’s en customer journeys uitgewerkt en zijn de essentiële onderdelen van een shed opzetten en het bestelproces geïnventariseerd om de eerste versie van het platform te kunnen bouwen. Na de eerste onderzoeksfase heeft een pilotgroep ‘achter gesloten deuren’ als eerste een shed ingericht en kon men feedback geven aan het development team.

Schaalbaarheid en flexibiliteit

Het platform is from scratch opgebouwd, op het Node.js platform met LoopBack. Een bewuste keuze, om meerdere redenen. Ten eerste voorkom je zo software bloat die COTS software (Commercial off-the-shelf) met zich meebrengt – waarbij 80% van de opties toch niet gebruikt worden. Bovendien moeten er bij kant-en-klare pakketten alsnog aanpassingen worden gedaan voordat het bruikbaar is, zodat het alsnog custom software wordt. Door het platform zelf te ontwikkelen, ben je volledig onafhankelijk en kun je ervoor zorgen dat elke feature die geïmplementeerd wordt ook direct business value oplevert. Zo is alles dus helemaal geoptimaliseerd voor foodshed.nl.

Foodshed.nl platform

Open-source technologie

Tijdens de ontwikkeling van het platform is er zoveel mogelijk gebruik gemaakt van bestaande open-source technologie. Zo is Elasticsearch de motor achter de zoekmachine op het platform en draait de front-end op de populaire javascript library React. Niet alleen laadt de voorkant van het platform voor de gebruiker zo supersnel, het gehele ecosysteem is klaar om op te schalen via een infrastructuur gebouwd bovenop Docker. Het development team werkt agile en streeft kortcyclische continue ontwikkeling na. Een aanpassing of nieuwe feature op het platform kan al binnen twintig minuten naar de productieomgeving gepusht worden.

Foodshed.nl platform

Lokale voedselproductie vraagt om nieuwe distributiemodellen

Inmiddels zijn er al enkele tientallen sheds geopend door diverse lokale producenten, die daarbij zelf hun voorwaarden en prijzen kunnen bepalen. De reacties van zowel aanbieders als de afnemers zijn heel positief. De komende tijd zal het platform nog verder worden doorontwikkeld. Lokale kleinschalige producenten kunnen zich aanmelden via foodshed.nl. Om een hoge kwaliteit te garanderen, zullen nieuwe accounts momenteel nog handmatig worden goedgekeurd door de foodshed ‘marktmeester’.

Door dit online platform willen we de markttoegang voor zelfstandige producenten, het onderscheidend vermogen van individuele afnemers en daarmee de variatie van ons eten vergroten.
Willem Treep, Co-founder foodshed.nl

Facts

  • Short-time release
    Short-time release
  • Agile
    Agile product development
  • Multi-client team
    Muti-client team

Geïnteresseerd? Neem contact op