Bedrijfsplatform voor uniforme kredietbeslissingen

Graydon

Voor veel bedrijven is het belangrijk dat klantacceptatie op een uniforme manier gebeurt. In opdracht van Graydon ontwikkelde Info.nl het Graydon Decision Model. Het Graydon Decision Model stelt bedrijven in staat om op een uniforme, efficiënte en gebruiksvriendelijke manier potentiële klanten te beoordelen met zelf ingestelde acceptatiecriteria.

Graydon

Hoe bepaal je of je wel of niet wilt gaan samenwerken met een nieuwe klant? Staat deze klant bekend als een goede of een slechte betaler, en hoe kredietwaardig is de organisatie? Past de organisatie binnen jouw specifieke bedrijfsacceptatiebeleid? Voor veel bedrijven is dit een dagelijkse afweging die alleen gemaakt wordt door een handjevol financiële experts, die niet altijd alle afwegingen kunnen overzien. Graydon heeft info.nl gevraagd om in nauwe samenwerking het Graydon Decision Model te ontwerpen en realiseren, om hiermee een compleet nieuw product in een traditionele markt te introduceren.

Naast het doel om de markt te voorzien van een vernieuwend en intuïtief product, was een secundair doel voor Graydon om uit te testen hoe we de time-to-market van een productlancering konden verkorten.

Graydon Decision Model - info.nl

Uniform en toegankelijk

Het Graydon Decision Model werkt tweeledig: een beslismodel opzetten en het beslismodel gebruiken om een bedrijf te evalueren. Een beslismodel is geheel naar wens van de klant op te zetten. In de editor is een overzicht te zien van alle punten waarop een bedrijf geëvalueerd wordt. Aan de hand van als/dan statements wordt uiteindelijk bepaald waar een bedrijf terecht komt. De visuele weergave van het model maakt elke beslissing inzichtelijk voor iedereen: zowel voor de expert als de non-financials. Bovendien is er de mogelijkheid om meerdere beslismodellen op te zetten, voor als er zaken gedaan wordt in bijvoorbeeld verschillende sectoren of landen.

Graydon Decision Model - info.nl

Acceptatieproces op maat

Bij het evalueren van een bedrijf wordt er een acceptatieadvies gegeven: accepteren, afwijzen of doorverwijzen. Er wordt uiteengezet door welke controlepunten het bedrijf is gegaan, en hoe het bedrijf op deze punten gescoord heeft. De gebruiker krijgt bovendien de mogelijkheid om, naargelang sector, land of bedrijfstype, verschillende beslismodellen op te stellen om een acceptatieproces op maat te creëren. Doordat alles wordt opgeslagen, is het mogelijk om ten alle tijden het acceptatieproces bij te sturen, en zo met steeds minder risicoklanten te accepteren.

Door de nauwe samenwerking is er een resultaat gerealiseerd dat echt aansluit bij de behoefte van de eindgebruiker én van Graydon. Ook na de release wordt het product continue geoptimaliseerd op basis van klantfeedback en data over het gebruik.

Graydon Decision Model

Datagedreven beslissingen

De grote hoeveelheden data die Graydon om zet in waardevolle informatie ligt ten grondslag aan het Decision Model. Graydon beschikt over een bedrijvendatabase met 2 miljoen bedrijven in Nederland en over een wereldwijd netwerk van 130 informatiepartners. Deze database bevat onder meer betaalervaringen, KvK-gegevens, jaarrekeningen en financiële updates van bedrijven zelf. De volledigheid van de informatie stelt Graydon in staat om voorspellingen te doen over bijvoorbeeld de kans op faillissement.

Info.nl Scrum team

Agile product development

Info.nl realiseerde de bouw van het inzicht-gedreven bedrijfsplatform en de oplossingen in samenwerking met Graydon. Een van de kenmerkende elementen van deze samenwerking is de agile werkwijze, waarin we niet alleen via Scrum werken in het projectteam, maar ook de hele organisatie in beweging zetten.

Het Graydon Decision Model is de eerste in een hele reeks innovatieve data intelligence oplossingen, die het resultaat is van een ambitieuze strategie, ingezet door Graydon.

De filosofie van info.nl om producten agile te ontwikkelen, sluit naadloos aan bij onze visie om oplossingen snel en met constante input van de klant te realiseren.
Richard Ates, Product Owner bij Graydon

Facts

  • Multi-client team
    Total actieve klanten: 273 (t/m feb 2018)
  • Numbers
    Totale contractwaarde op het GDM: € 920.000 (t/m feb 2018)
  • Numbers
    Totale waarde van deze klanten voor Graydon: €2.000.000
  • Short-time release
    Time-to-market flink ingekort met 170%

Geïnteresseerd? Neem contact op