Voetbal International klaar voor de toekomst dankzij nieuw contentplatform

Voetbal International

Info.nl ontwikkelde het vernieuwde contentplatform voor Voetbal International (VI). Door naar het CMS te kijken als een machine die soepel, veilig en snel moet zijn, hebben we de redacteuren de tool kunnen geven die ze nodig hadden om online succes te boeken.

Voetbal International logo

Een race tegen de klok

ls eerste het laatste nieuws publiceren over voetbal is een sport op zich. Het is belangrijk dat je nieuws brengt op het juiste moment. “Het is een race tegen de klok”, vertelt Mathijs Kraai, Product Owner bij Voetbal International. “Dat klinkt misschien een beetje overdreven, maar de uitgever die als eerste met het nieuws komt, krijgt de meeste bezoekers.” Een CMS moet daarom makkelijk te gebruiken zijn, zodat artikelen en andere content snel gemaakt en geplaatst kunnen worden. Bezoekerspieken zijn een uitdaging voor uitgevers. Als er belangrijk nieuws bekend wordt, stuurt een redacteur een pushbericht naar alle geregistreerde gebruikers, waardoor in één klap het aantal actieve gebruikers vertienvoudigd. Als content langzaam of vertraagd is, lijdt de gebruikerservaring hieronder. Een digitaal platform moet piekbelasting aankunnen en in de toekomst kunnen meegroeien met een stijgende vraag. Voetbal International (VI) wilde de online ervaring personaliseren door content te tonen op basis van voorkeuren, om zo de betrokkenheid en loyaliteit van lezers te verhogen.

VI PRO

Toekomstbestendige en gebruiksvriendelijke contentmanagement

VI koos ervoor om het Magnolia CMS in een hybride, headless vorm te gebruiken: zowel Magnolia's traditionele server-side rendering als het openstellen van REST API's die verschillende distributiekanalen bedienen. Er werden nieuwe apps ontwikkeld die direct aan het CMS zijn gekoppeld. Wanneer er in de toekomst nieuwe kanalen nodig zijn, is het CMS er klaar voor. Info.nl heeft Magnolia ingezet om VI's contentmanagement toekomstbestendig en gebruiksvriendelijk te maken. De "Stories"-app van Magnolia kon gemakkelijk aangepast worden aan de voorkeuren van de VI-redacteuren wat betreft het aanmaken, beheren en verspreiden van content. In tegenstelling tot andere CMS interfaces voor tekstverwerking kunnen redacteuren de pagina vrij aanpassen, in plaats van alleen content in de beschikbare velden te plaatsen. Zo kunnen ze bijvoorbeeld alle elementen van een artikel instellen, inclusief de afbeeldingen en zelfs waar in het artikel de paywall verschijnt.

Vóór het redesign van de nieuwe site werkte VI met een paywall die (deels) niet-betalende lezers buitensloot. Door de nieuwe structuur kon VI PRO worden opgezet en werd de harde paywall vervangen door een "try before you buy"-model. Op deze manier worden veel gebruikers de VI PRO conversietrechter ingeleid: iedereen kan nu vijf PRO-artikelen gratis lezen voordat ze een abonnement aangeboden krijgen. Op basis van eerder bezochte pagina's toont het platform nu ook gepersonaliseerde contentsuggesties. Daardoor komen steeds meer bezoekers in contact met premium content en wordt de mogelijkheid dat sommige van hen, via het “metered model”, een PRO-abonnement nemen vergroot.

Info.nl - team

Snelle publicatie, meer lezers

Al snel na de lancering van de website en de mobiele apps in april 2017, kon VI de eerste successen vieren. VI is nu consequent de eerste die nieuws en wedstrijdverslagen publiceert en verspreidt via pushberichten naar de apps. Het platform heeft ook de perioden van piekbelasting glansrijk doorstaan. Nog noemenswaardiger is het commerciële effect. PRO content is populairder dan ooit; er is een stijging van 35% in paginaweergaves, bijna 3.000 nieuwe accounts per week en een groeiend aantal abonnementen. Eén van de meest populaire artikelen, over de bijna-aanstelling van de Nederlandse bondscoach ('Waarom Henk ten Cate bondscoach was en daarna weer niet') werd 130.000 keer gelezen en leidde tot 2.600 nieuwe gebruikers.

Agile product development

Een gedeelde visie is essentieel als het speelveld aan zoveel veranderingen onderhevig is. Om hiervoor te zorgen heeft Info.nl een samenwerking voorgesteld op basis van Agile product development. Een uniek onderdeel van onze manier van werken is de gefaseerde aanpak op basis van Tracks en Sprints. In een Track 0 bespreken we samen met de klant uitvoerig de visie op samenwerking, technologie en product, zodat het onze gedeelde visie wordt: wat is ons doel en welke Sprints hebben we nodig om die te behalen? We merken dat deze aanpak onze klanten helpt uitdagingen op een beheerste manier het hoofd te bieden.

Info.nl heeft boven verwachting gepresteerd om ons nieuwe digitale platform aan te laten sluiten op onze wensen en het goed te laten werken. We zullen ongetwijfeld nog vele jaren tevreden klant blijven.
Mathijs Kraai, Hoofd IT en Product Owner, Voetbal International

Facts

  • Multi-client team
    3.000 nieuwe accounts per week
  • Numbers
    35% stijging in paginaweergaves
  • Magnolia
    Ontwikkeld in Magnolia CMS
  • Agile
    Agile product development

Geïnteresseerd? Neem contact op