Organisaties in Emerging Industries hebben een agile aanpak nodig

By 20 februari 2020Geen categorie

Organisaties in Emerging Industries hebben een agile aanpak nodig

Veel van onze klanten en projecten bevinden zich in zogenaamde ‘Emerging Industries’. Wanneer je in een dergelijke branche opereert betekent het, dat je te maken hebt met veel onzekerheid, dat je alles vanaf een nulpunt moet uitzoeken en je product of dienst goed en snel moet valideren. Ik krijg vaak de vraag: hoe help je bedrijven zoals startups, scale ups of zelfs corporates die innovatie binnen hun bedrijf moeten bewerkstelligen, om met deze uitdagingen om te gaan? In de loop der jaren hebben we onze eigen aanpak ontwikkeld die onze klanten helpt om succesvol te zijn en toekomstbestendig te worden, zelfs in uitdagende industrieën.

Wat is een Emerging Industry?

Laten we starten met een definitie. We zien een Emerging Industry als een consolidatie van initiatieven die relatief nieuw zijn, vaak gedreven door innovatie en die naar verwachting in de nabije toekomst een aanzienlijk impact zullen hebben. Dergelijke industrieën groeien snel en kunnen uiteindelijk ook concurrerende traditionele industrieën wegduwen.

Smart Mobility, Energy Transition, Fintech en Health- en Biotech zijn allemaal Emerging Industries die traditionele industrieën overhoop halen. Wanneer je als bedrijf in een dergelijke branche grote successen behaalt, betekent het niet dat je dan maar achterover kunt gaan leunen. Denk aan bedrijven als Uber en Amazon. Zij zijn voortdurend bezig met het ontwikkelen van nieuwe ideeën, diensten en producten, zoals ik beschreef in onze samenvatting van Smart City Expo Barcelona 2019. Misschien worden ze in de toekomst gecombineerd om een nieuwe Emerging Industry te vormen.

Voor velen van ons hebben bekende bedrijven in Emerging Industries ons leven een stuk eenvoudiger gemaakt. Zoals instant eten bezorgen, ter plekke een autorit boeken of het slapen als een local in het huis van iemand anders. Voor anderen, zoals taxichauffeurs of restauranthouders, was het echter een grote verandering met wat ze gewend waren. En misschien ervaarden zij het ook niet direct als een positieve verandering, maar over het algemeen geloof ik op de lange termijn dat de veranderingen die Emerging Industries teweegbrengen, ten goede zijn: een meer verbonden, ontwikkelende en duurzame wereld.

Bedrijven in veranderende tijden

Maar wat als je een bedrijf bent in een Emerging Industry; een startup, scale up of een grote corporate dat moet veranderen om de concurrentie voor te blijven? Er zijn veel voordelen en mogelijkheden, de markt is nog helemaal open en als je gebruikers van je product houden, is er een grote kans dat je exponentieel zal groeien. Maar de kans is ook groot dat je veel onzekerheid ervaart en dat je een behoorlijk uithoudingsvermogen moet hebben (Uber verloor vorig jaar nog steeds tot 2 miljoen dollar per uur en Amazon maakt pas sinds 2018 serieuze winst).

Het runnen van een bedrijf in een Emerging Industry kan zijn uitdagingen hebben:

  • Er zijn niet veel concurrenten of andere bedrijven die doen wat je doet, dus je kunt geen best practices afkijken of in de voetsporen van iemand anders treden.
  • Technologie is geen beperkende factor meer, maar nu is het zaak om de juiste technologie te kiezen voor je product of service.
  • Je moet besluitvaardig en supersnel zijn, je proposities valideren, je product snel lanceren en vanaf de eerste dag beginnen met optimaliseren.
  • En in onze geglobaliseerde wereld zijn schaalbare producten en diensten een noodzaak; je moet geschikt zijn voor groei met een sterke, schaalbare basis, zowel qua volume als in geografische regio’s of talen.

We herkennen deze uitdagingen niet alleen door de ervaringen van onze klanten en partners. We bevonden ons ooit zelf in een Emerging Industry: begonnen als een onderneming van de Rabobank in het begin van de jaren negentig, een bedrijf naast dat het hoofdkantoor werd opgezet, bouwden we de eerste on- en offline ‘telebanking’-diensten in Europa als een van de eerste internetbedrijven. Een behoorlijke opkomende markt toentertijd.

 

Een Agile aanpak gebruiken

In de afgelopen 25 jaar hebben we een aanpak ontwikkeld om bedrijven te helpen bij hun digitale ambities in Emerging Industries. We combineren onze sterke kennis van technologie, ontwerp en agile samenwerking met de kennis van onze klanten over hun branche en product. Dit versterkt een agile proces met korte iteraties, gebruikers validatie, wat zorgt voor een sterke basis die nodig is om te schalen. Deze aanpak kan worden toegepast op elk type bedrijf, van startup, scale up tot corporate, zolang er een noodzaak is om te veranderen of een drang om de rest te ontstijgen.

De kenmerken van onze agile aanpak:

  1. Voordat we zelfs maar beginnen met development sprints, verkrijgen we een diepgaand inzicht in de algemene context, bedrijfsdoelstellingen en gebruikersbehoeften. Deze fase noemen we ‘Track 0’, het helpt ons de uitdagingen en kansen van de klant echt te begrijpen.
  2. Voordat we verder gaan, zorgen we er ook voor dat we een gevalideerd concept en een uitgewerkte (target) technische architectuur hebben gemaakt waarop we kunnen voortbouwen. Met deze inzichten zijn we in staat om snel up-to-speed te zijn tijdens de sprints.
  3. Door tijd en aandacht te besteden aan deze fundamentele activiteiten kunnen we ons voorbereiden op de ontwikkeling en implementatie van het digitale product. Het creëert een gedeelde visie op product, technologie en samenwerking, die een positief effect heeft op de snelheid en voorspelbaar.
  4. Na de ‘Track 0’ fase, starten we met wat we ‘Track 1’ noemen. Hierin ontwikkelen we een Minimum Viable Product (MVP). We gebruiken Agile Product Development: in development sprints van twee weken werkt het scrumteam aan de technische architectuur en ontwikkelt het gevalideerde concept door tot een werkend digitaal product.
  5. Als een extra laag om onzekerheid in de project ontwikkeling weg te nemen, integreren we een ‘Scope Governance Board’ in projecten. Na elke sprint komen stakeholders (voornamelijk scrummaster, product owner, delivery manager en project sponsor) samen om budget, tijdlijnen, prestaties en voortgang te bewaken. Zonder het scrum-team te omzeilen in hun dagelijkse activiteiten en verantwoordelijkheden, heeft dit ‘Board’ bewezen van veel toegevoegde waarde te zijn voor projecten van onze klanten.

Met een onderzoekende mentaliteit, de juiste expertise, jarenlange ervaring en agile processen, zal deze manier van werken je snel van innovatie op papier naar tastbare oplossingen en resultaten brengen. Op deze manier helpen we als onafhankelijk, mensgericht, technologie-agnostisch bureau bedrijven in Emerging Industries met hun digitale vraagstukken. Al meer dan 25 jaar zit het in ons DNA.

Onze laatste blogs en artikelen ontvangen?
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Laat hieronder je naam en email achter

Blijf op de hoogte

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang elke maand artikelen en blogs over innovatie en onze podcast.