Iskander Smit neemt je mee door de trends in 2017

14 December 2016

Voorsprong nemen op 2017? Een kort overzicht van wat 2017 in petto heeft. Acht trends van Iskander Smit (Innovation Director).

AI as a service

Om het belang van Artificial Intelligence in 2017 kan ik niet heen natuurlijk. Google leidt de troepen en gaat all-in met de Assistant die wordt uitgerold. Het zal ook in andere diensten meer geïntegreerd worden. Wel nog wel vooral bij de grote spelers, 2017 is het overgangsjaar naar de echte doorbraak in 2018. Het is interessant om te zien hoever Google en Apple zullen gaan om AI als een service aan te bieden binnen hun ecosystemen. Google gaat daar vast stappen in zetten op I/O en verwacht ook bij WWDC van Apple verder openstelling van Siri voor ontwikkelaars voor iOS11. En hoe gaat Samsung Viv integreren? Het zal in 2017 duidelijk worden. Op SXSW zal het ongetwijfeld leiden tot een aantal interessante start-ups.

Design for AI

Design for AI wordt een superbelangrijke discipline de komende jaren. Dat is niet zo eenvoudig. Zeker voor ‘traditionele’ user experience designers, want je moet anders denken, ontwerpen voor hetgeen onder water gebeurt en niet direct zichtbaar is, en bij de toepassing van machine learning zelfs niet volledig te beïnvloeden is. In 2017 zullen de eerste serieuze tools ontstaan voor ontwerpers om AI en machine learning te kunnen beheersen.

Leve smart appliances

Het idee dat we allemaal producten kopen voor om ons huis slim te maken is nog niet echt doorgebroken bij de massa. En dat zal ook niet gaan gebeuren. Hier en daar een lampje en een slimme thermostaat. Veel interessanter is echter hoe ondertussen de slimheid ons huis binnensluipt via het vervangen van bestaande apparatuur. Denk aan de nieuwe wasmachine, de laatste tv, opeens raak je gewend aan de extra functies. Het roept wel vraagstukken op over beveiliging en datastromen. De data geletterdheid zal groeien, maar de inbreuk op de eigen leefomgeving van de leveranciers wordt alleen maar groter. Een apparaat als Google Home zou daarin weleens een andere rol kunnen gaan spelen als Google misschien zou willen; het maakt ons kritischer wat we in huis halen en met wie we onze prive data willen delen. Een ‘Good Home’ wordt belangrijker dan een ’Smart Home’.

Hardware as a platform

In 2016 jaar nog voorzichtig gestart, in 2017 zal het fysieke product meer en meer drager zijn van digitale diensten. Tegenwoordig gebruikt iedereen Tesla als lichtend voorbeeld in presentaties voor verschillende redenen, maar een van de meest disruptieve zal blijken hoe ze het voorbeeld zijn van de verhouding tussen hardware en software. In de nieuwe producten wordt de beleving niet bepaald door de fysieke ervaring, maar door de ervaring in de software laag. Grote fabrikanten als Bosch experimenteren al met het app-model binnen de producten, en dat zal in 2017 verder doorbreken. Een hele nieuwe markt zal ontstaan voor het maken van toepassingen die op producten draaien.

3D immersive experiences in all

VR is bekend geworden bij het grote publiek in 2016, met dank aan Albert Heijn. In 2017 zullen de zinvolle en zinloze toepassingen verder uitkristalliseren. En er zullen zeker meer en betere devices volgen. Daarnaast is het ook heel interessant te zien of Microsoft zijn 3D strategie kan vertalen naar de massa. Iedereen die de Hololens op heeft gehad weet dat de technologie veelbelovend is, maar nog wel wat ontwikkeling nodig heeft. Maar er zit zeker potentie in het concept 2D tot leven roepen in een 3D virtual experience. 2017 is nog het jaar van experiment en niche projecten.

Nieuwe interacties: dialoog, touch

Het belang van nieuwe interactie zoals touch en dialoog zijn in 2016 serieus geworden. Dit zal nu doorzetten in 2017 in mainstream toepassingen. Ik verwacht een aantal toepassingen die touch opeens tot een hele logische interactiemogelijkheid gaan maken en een versnelling zijn voor de verdere toepassing in apps. De dialoog zal belangrijker worden met de conversational interfaces. Alles is een conversatie. In 2017 vinden we het nog steeds wel raar om tegen producten te praten, maar we zullen wel wat van onze schroom gaan verliezen, zeker in specifieke contexts als thuis en in de auto.

Revival of the glasses

Drie jaar na Google Glass gaan we een wederopstanding zien van slimme brillen. Aangevoerd door de hype die Snapchat creëert rond zijn Spectacles. De geleidelijke uitrol zal waarschijnlijk nog wel heel 2017 duren, maar het opent de weg voor andere aanbieders (uit het Verre Oosten). En als de Hololens als betaalbaar alternatief wordt gelanceerd gaan we dat voorzichtig uitproberen. De geekiness-factor zal een stuk minder zijn.

MVO in tech

Met een betere economie en een volledige intergratie van tech in ons leven ontstaat er meer plek voor discussie over de rol in de maatschappij en de verantwoordelijkheid van de makers. Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen als onderscheidende propositie zal terug komen van weggeweest, en dit keer zich helemaal richten op de positie van tech, van data eigenaarschap, van nieuwe materialen en productie.

Lees Deel 2: vier trends van Melanie Gorka

Meet weten?