Data-driven redesign met het oog op filmliefhebbers

EYE filmmuseum

Info.nl heeft de website van het EYE filmmuseum opnieuw ontworpen om zo de gebruikerservaring te optimaliseren en de online kaartverkoop te verhogen. Voor een betere conversie moesten we graven naar data en het koopgedrag analyseren.

EYE logo

Met meer dan 700.000 bezoekers per jaar is EYE is de plek voor iedereen die geïnteresseerd is in film en filmcultuur in Nederland. Het nationaal filmmuseum, gelegen aan de noordelijke oever van het Amsterdamse IJ, richt zich niet alleen op film als kunstvorm, maar ook als onderdeel van de digitale beeldcultuur. Om haar missie te realiseren – het stimuleren van een passie voor film bij een zo breed mogelijk publiek – werden we gevraagd om het gebruik van EYE’s online kanalen te beoordelen en de klantervaring te optimaliseren. Onze focus in de optimalisatieanalyse was een toename van het aantal bezoekers van het filmmuseum en meer specifiek: het verhogen van de online kaartverkoop.

Eye on tablet

Van data naar inzichten met gevolgen

De waarheid van het verhaal is in de details te vinden, en in ons geval – in de data. Met het oog op het optimaliseren van de online kaartverkoop en de verbetering van de gebruikerservaring op de website pasten we een uitgebreide data-analyse toe. De gegevens van gebruikersgedrag schonken ons nieuwe inzichten en stelde ons in staat om verbeteracties te formuleren en zo de klantervaring te optimaliseren. Enkele vragen uit onze data-analyse zijn: hoe en waarom bezoeken gebruikers de website? Hoe diep gaan ze en waar haken ze af? Hoe wordt de mobiele versie van de site gebruikt? Wat is de invloed van Facebook op online bezoekers?

Eye redesign

Kleine verbeteringen, aanzienlijke toename in verkoop

Door de implementatie van een aantal concrete verbeteringen op de website – zoals de herpositionering van service knoppen, het herinrichten van de filmladder en het optimaliseren van de sitestructuur, werd de conversie aanzienlijk verbeterd. Enkele A/B-tests op de purchase funnel en wijzigingen in het ontwerp bevestigden onze keuzes. Hierdoor konden de veranderingen met een grotere impact worden uitgevoerd. De optimalisatie heeft geresulteerd in een toename van 26 procent van de online kaartverkoop en een aanzienlijk verbeterde klanttevredenheid.

We waren zeer gelukkig, gelukkig in de keuze voor een strategische online partner in de vorm van Info.nl en gelukkig om getuige te kunnen zijn van de resultaten van de voorgestelde optimalisatie.
Tom Schippers, Marketing manager EYE

Facts

  • Short-time release
    Op tijd en budget uitgevoerd
  • Numbers
    26% toename in online kaartverkoop
  • Numbers
    345% toename in het gebruik van de filmkalender

Geïnteresseerd? Neem contact op